بیگ بنگ: ساگيتاريوس B2 یک سحابی مولکولی در فاصله 100 سال نوری از مرکز کهکشان راه شیری است. این سحابی ویژگی های عجیبی دارد چرا که حاوی غلظت نسبتا زیادی از مولکول های آلی است. دانشمندان آن را یک آزمایشگاه شیمی کهکشانی تصور می کنند. اگر می توانستید آب بینی تان را در فضا بالا بکشید، احتمالا این مکان مشمئز کننده ترین بو را در کهکشان راه شیری تولید می کرد.

The Galactic Centre and Sagittarius B2به گزارش بیگ بنگ، مواد شیمیایی نظیر اتیلن گليکول، نگهدارنده سمی و شربت مانند در ضد یخ و استیک اسید با طعم سرکه در زمره گازهای زننده و نامطبوع قرار دارند. اتانول های متنوعی هم وجود دارند که بویی شبیه بوی الکل به آن می بخشند. سولفید هیدروژن از همه بدتر است، چرا که بوی مشمئز کننده تخم مرغ فاسد شده را می دهد. با این حال، تمامی بوها وحشتناک نیستند. دانشمندان فرمات اتیل را نیز کشف کرده‌اند که بوی میوه ای و لیمویی دارد. شاید کهکشان با نوعی فعالیت کیهانی درصدد خوشبو سازی هواست.

اگر گذرتان به ساگيتاريوس B2 می افتاد، قطعا راه بینی تان را می گرفتید تا آن بوها را احساس نکنید، اما دانشمندان آمینو استونيتريل را نیز کشف کرده‌اند، یکی از خویشاوندان نزدیک ساده ترین آمینو اسید یعنی گليسين. کشف اولین مولکول میان ستاره ای با یک ستون کربنی همراه با سایر موارد نشان می دهد که شاید آمینو اسیدهای پیچیده ای قابلیت رشد در فضا دارند.

آرنود بلوچی، محقق موسسه ماکس پلانک در شهر بُن آلمان گفت: ما تقریبا 200 مولکول را در فضای میان ستاره ای مورد شناسایی قرار داده ایم. سر در آوردن از عملکرد پیچیده ساختارهای شیمیایی در فضا، موضوع بسیار جالب توجهی است. حتی احتمال دارد سحابی هایی نظیر ساگيتاريوس B2 بتوانند خاستگاه حیات را در کهکشان به ما نشان دهند، کارخانه های شیمیایی که برخی از کنده ساخت های اساسی حیات را تولید می کنند. جزئیات بیشتر را در newscientist.com بخوانید.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: mnn.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.