بیگ بنگ: مدل های جدید انتقال گرمایی نشان میدهند گرمای هسته مرکزی زمین عامل جابجایی صفحات زمین شناختی میباشد. دانشمندان تا به امروز بر این باور بودند که سرد شدن صفحات علت این جابجایی است.

به گزارش بیگ بنگ، مدل های زمین شناختی امروزی بر این فرضیه که رشته کوه های میان اقیانوسی، دارای کرانه های غیرفعال میباشند نیز قابل تعمیم هستند. اما بررسی های تازۀ دانشمندان دانشگاه شیکاگو نشان از غلط بودن این فرضیه داشت. با نگاهی دقیقتر به خیز شرقی اقیانوس آرام که یک رشته کوه عظیم میان اقیانوسی میباشد در میابیم که این خیز به شدت تحت تاثیر گرمای انتقال یافته از گوشته قرار گرفته است.

دیوید راولی پروفسور ژئوتکنیک در شیکاگو گفت: « ما مدارک محکمی مبنی بر دخالت گرمای اعماق گوشته زمین بر نیمکره اقیانوس آرام داریم. گرمای ساطع شده از اعماق گوشته در شدت جریان گرمایی گوشته و صفحات به وجود آمده ی زمین شناختی دخالت دارد.» اگر فرورانش – فرو رفتن صفحات بدلیل سرد شدن آنها در سطح – تنها دلیل یا اصلی ترین دلیل در جابجایی صفحات زمین شناختی بود، پس خیز شرقی اقیانوس آرام باید در طی 50 تا 80 میلیون سال اخیر به طور چشمگیری جابجا می شد. رشته کوه های میان اقیانوس آرام پراکنده هستند ولی به سمت شرق یا غرب متمایل نشده اند. ساکن بودن این رشته کوه ها را میتوان با نیروی شناوری تولید شده توسط ِ گرمای گوشته زمین توجیه کرد.

راولی اضافه کرد: « خیز شرقی اقیانوس آرام پایدار است چون جریان برخواسته از اعماق گوشته آنرا به دام انداخته است. این پایداری مستقیما تحت کنترل خیزش رو به بالای گوشته میباشد.» که منظور راولی همان گرمای بالا رونده از گوشته به سمت سطح زمین است. دانشمندان با استفاده از مدل جدیدشان مقدار 20 تراوات گرمای بالارونده از هسته به سمت گوشته را براورد کردند که علت حدود نیمی از حرکات دینامیکی صفحالت زمین میباشد.

به دلیل اینکه بیشتر مدل های زمین شناختی و انتقال گرمای گوشته، موضوع خیزش گرما از هسته را رد کردند، دانشمندان مجبور به بررسی دوباره یافته های قبلی میباشند. راولی اظهار داشت: « بر اساس مدل های انتقال گرمای ما، احتمالا نیمی از مقدار گرمای کلی زمین که از هسته خود میگیرد را جذب میکند. تحقیقات ما نشان می دهد کتاب ها و متون نوشته شده در این مورد باید دوباره از نو نوشته شوند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science Advances منتشر شده است.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.