بیگ بنگ: تعداد بسیار زیادی ماهواره مجهز به دوربین در مدار زمین وجود دارند که می توانند تصاویر شگفت انگیزی را به زمین ارسال کنند، اما قادر به گرفتن عکسی از کل سیاره به یکباره نیستند. اما دوربین عکس برداری چند رنگی زمین(EPIC) متعلق به ناسا می تواند از عهده این کار بر آید.

به گزارش بیگ بنگ، این دوربین پیشرفته هر سال هزاران عکس شگفت انگیز به مرکز ناسا می فرستد و شما اکنون می توانید در این وب سایت جدید به راحتی به بررسی و مشاهده عکس های تهیه شده بپردازید، به جرأت میتوان گفت که این تصاویر حماسی هستند. این دوربین پیشرفته بر روی ماهواره NOAA DSCOVR نصب شده است. این ماهواره همراه با موشک اسپيس ایکس فالکون 9 در سال 2015 میلادی به فضا پرتاب شد، اما به مانند بسیاری دیگر از موشک ها با هدف قرارگیری در مدار کم ارتفاع زمین ارسال نشده بود.

ماهواره DSCOVR در نقطه لاگرانژی L1 واقع شده، نقاط لاگرانژی به محل هایی از تعادل گرانشى بین دو پیکره اطلاق می شود. در این مورد، L1 این امکان را به ماهواره میدهد تا بین زمین و خورشید بماند. L1 همواره به چشم اندازی از بخش روشن زمین دسترسی دارد که نقطه ایده آلی برای عکس برداری است. این ماهواره یک میلیون مایل از زمین و 92 میلیون مایل از خورشید، فاصله دارد.

ماهواره DSCOVR به بسیاری دیگر از ابزارها نیز مجهز است، اما آنچه ما را به سوی خود جلب می کند، دوربین EPIC ناسا میباشد که با هدف تهیه تصاویری طیفی زمین از 317 تا 780 نانومتر طراحی گردیده است. دوربین همه این تصاویر را در یک عکس ادغام می کند که چشم انسان قادر به دیدن آن باشد. شما در بالا می توانید یک عکس نمونه با رنگ طبیعی در سمت چپ و رنگ تقویت شده در سمت راست می ببینید.

این ماهواره هر ساعت از اواسط ماه آوریل تا اواسط اکتبر و هر دو ساعت یکبار در بقیه روزهای سال از زمین عکس برداری می کند. این فرآیند تعداد زیادی عکس در اختیار عموم قرار می دهد. سایت جدید این ماهواره این تجربه را خوشایندتر هم می کند. در سمت چپ سایت می توانید اطلاعات عکس را مشاهده می کنید که زمان تهیه عکس را به شما نشان می دهد. این نکته حائز اهمیت است زیرا شیب محوری تعیین خواهد کرد که کدام نیمکره در زمان های مختلف سال از این نقطه نمایان است. اگر میخواهید چشم انداز متفاوتی ببینید، می توانید از نوار فیلم در زیر صفحه و تقویم سمت چپ استفاده کنید.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: extremetech.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.