مریخ نورد “کنجکاوی” شی براقی را پیدا کرد که شبیه “دستگیره در” است!
این عکس در 30 ژانویه گرفته شده است ،به گفته‌ی دانشمندان این جسم یک سنگ ساده است که در اثر فرسایش باد تراشیده شده و این شکل جالب را به وجود آورده است. «سطح براق سنگ دانه‌ریز و نسبتاً سختی را نشان می‌دهد. این گونه سنگ‌های می‌توانند در اثر فرسایش باد صیقل‌خورده به وجود آیند و سطح‌هایی هموار و صافی پدید آورند. در زمین هم از این دست سنگ‌ها که باد آن‌ها را فرسایش داده است در دشت‌های خشک جنوبگان پیدا می‌شود.»

mars-shiny-very-closeup
شی براق شبیه به “دستگیره در”

این سنگ جدید نخستین جسم براقی نیست که کنجکاوی روی سیاره سرخ پیدا کرده است در ماه اکتبر، هم کنجکاوی در نخستین فعالیت خاکبرداریش به شی ای براق بر خورد که دانشمندان تصور می‌کنند این شیئ براق تکه‌ای پلاستیکی به‌جا مانده از فرود نفس‌گیر کنجاوی در مرداد امسال باشد. پس از آن نیز، کنجکاوی در یکی از گودال‌هایی که کنده بود به رگه‌هایی درخشانی برخورد که احتمالاً گونه‌ای کانی مریخی است.

msl20130211-full

کنجکاوی حامل 10 ابزار علمی مختلف و 17 دوربین و همچنین یک مته ی سنگ سوراخ کن دارد که به کمکش آمده است. کنجکاوی در پایان هفته ی گذشته برای نخستین بار این مته را برای نمونه برداری به کار برد و در یکی از سنگ های سیاره ی سرخ، سوراخی به اندازه ی 6.4 سانتیمتر پدید آورد. این کاری بود که پیش از این روی هیچ سیاره‌ای جز زمین انجام نشده بود.

Read More : http://www.nasa.gov/mission_pages/msl/news/msl20130211.html
http://www.space.com/19752-mars-rover-curiosity-weird-rock.html
http://www.universetoday.com/99890/scientist-explains-the-weird-shiny-thing-on-mars/

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.