بیگ بنگ: اخترشناسان شواهدی از یک ستاره بدست آوردند که با سرعت زیاد(در حدود دو بار در ساعت) به دور یک سیاهچاله می چرخد. مشاهدات نشان می دهد این نزدیکترین دورۀ چرخش مداری مربوط به یک سیاهچاله و ستاره همدم اش است. این کشف با استفاده از رصدخانه اشعه ایکس چاندرا و نوستار هر دو متعلق به ناسا و آرایۀ تلسکوپی CSIRO در استرالیا انجام شد.

به گزارش بیگ بنگ، این همدم ستاره ای نزدیک-که بعوان یک سیستم دوتایی شناخته می شود در خوشه ستاره ای ۴۷ Tucanae، در فاصلۀ ۱۴۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. در حالی که اخترشناسان این سیستم را سالها قبل مشاهده کرده بودند، اما نمی دانستند یک سیستم دوتایی است، تا اینکه در سال ۲۰۱۵ با مشاهدات آرایه رادیویی ARCA مشخص شد، یک سیستم دوتایی است، دانشمندان احتمال دادند در این ناحیه یک سیاهچاله وجود دارد که در حال مکیدن مواد از یک ستارۀ کوتوله سفید کم جرم است.

داده های جدید تلسکوپ چاندرا از این سیستم که بنام X9 شاخته می شود، نشان می دهد؛ هر ۲۸ دقیقه روشنایی اشعه ایکس آن تغییر پیدا می کند که احتمالا مدت زمانی است که ستاره یک بار مدار همدم سیاهچاله اش را کامل می کند. ستارۀ کوتوله سفید در فاصله ای به طول ۲٫۵ برابر فاصله بین زمین و ماه در حال چرخش به دور سیاهچالۀ است. ستاره‌شناسان می‌گویند کوتوله‌ی سفید تازه کشف‌شده، در گرانش سیاهچاله به دام افتاده است و با سرعت سرسام‌آور ۱۲ میلیون کیلومتر بر ساعت به دورش می چرخد. محققان معتقدند، سرانجام بیشتر ماده از کوتوله سفید به سمت سیاهچاله کشیده می شود و آن را نابود می کند. در ویدئوی زیر جزئیات بیشتری مشاهده کنید:

سوال بزرگ این است که چگونه یک سیاهچاله اینقدر به همدمش نزدیک است؟ به گفته اخترشناسان، احتمالا سیاهچاله با یک ستارۀ غول سرخ برخورد داشته و گاز باقی مانده از غول سرخ از مناطق بیرونی ستاره خارج شود و هسته باقی مانده غول سرخ به کوتوله سفید تبدیل شود که جفت سیاهچاله می شود. و مدار چرخش همدم سیاهچاله به وسیله امواج گرانشی تا زمانی که سیاهچاله آغاز به کشیدن مواد از کوتوله سفید بکند منقبض شوند.

توضیح دیگر این است که کوتوله سفید با یک ستاره نوترونی همدم شده باشد، در این سناریو ستاره نوترونی سریع تر از آن می چرخد که مواد را از ستاره هم دم بکشد(همانند یک دیسک ستاره ای) در واقع یک ستاره نوترونی می تواند هزاران بار در هر ثانیه به دور محورش بچرخد. چندین شی بنام تپ اختری انتقالی میلی ثانیه ای در پایان این چنین فاز بالای چرخش مشاهده شده اند. اما خواص این تپ اخترها همانند تنوع شدید در اشعه ایکس و رادیویی با طول موج در X9 مشاهده نمی شود، اما این مورد نیز رد نشده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: astronomynow.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.