بیگ بنگ: حدود 3.8 میلیارد سال پیش اولین اشکال حیات به صورت ارگانیسم های تک سلولی (باکتریها) روی زمین پدیدار گشتند. سپس 541 میلیون سال پیش در یک رویداد فرگشتی به نام انفجار کامبرین حیات پیچیده و چند سلولی شکل گرفت. قسمت اعظم اطلاعات ما از این دوره ی نسبتا کوتاه از شواهد فسیلی جمع آوری شده است. در حالی که کشف فسیلی عجیب در قسمتهای مرکزی هند ممکن است این دوران را 400 میلیون سال به عقب براند.

به گزارش بیگ بنگ، تاریخ نگاری رادیومتریک از فسیلهای کشف شده (که به نظر می رسد اولین شواهد از زندگی گیاهی و قدیمی ترین جلبک قرمزی که تاکنون کشف شده است می باشد) سن آن را 1.6 میلیارد سال تخمین زده است. تیم تحقیقاتی موزه تاریخ طبیعی سوئد با استفاده از تکنیک تصویر برداری خاصی موفق به تشخیص ساختارهای منظم و تکرار شونده ای در این سلولها شدند که ممکن است بخشی از کلروپلاست (کلروپلاست ساختاری از سلول هست که فتوسنتز در آن رخ می دهد) این ارگانیسمها باشد.

فرگشت ِ حیات پیچیده هنوز یکی از بزرگترین اسرار علمی است و با وجود آنکه می دانیم این اتفاق باید در یک لحظه ی معین از تاریخ حیات و زمانی که همه شرایط مساعد بودند رخ داده باشد، هنوز مشخص نیست که در حالی که حیات ساده در مراحل ابتدایی تر نمو پیدا کرد، چرا حیات پیچیده پس از طی این همه زمان طولانی نمو پیدا کرد؟ در صورت اثبات ِ فرگشت حیات پیچیده از جلبک قرمز، این فسیل های جدید، فرض ما درباره ی زمان به وجود آمدن حیات پیچیده را به کلی دگرگون خواهند کرد.

به نظر می رسد حیات چند سلولی بسیار زودتر از آنچه دانشمندان تصور می کرده اند شروع شده باشد، هر چند بدون وجود شواهد ژنتیکی، اثبات ادعای این محققان کار دشواری است. از آنجایی که بدون وجود DNA هیچگاه نمیتوان صد در صد از نوع این فسیل باستانی مطمئن بود اما خصوصیات مورفولوژیک این فسیل با ساختار جلبک قرمز کاملا سازگار است. بنابر این هر چندنمی توان با قطعیت اظهار داشت که این فسیلها جلبک های قرمز یوکاریوت (چند سلولی) هستند اما شباهت ساختاری آنها با ارگانیسم های چند سلولی باعث می شود، دربارۀ زمان شروع فرگشت ِ حیات پیچیدۀ چند سلولی دوباره بیاندیشیم. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ PLOS Biology منتشر شده است.

مترجم: دکتر مصطفی رحمانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.