بیگ بنگ: یادگیری عمیق در ماه‌های اخیر حجم زیادی از شایعات را برانگیخته است. توانایی‌های بسیار زیاد آنها این امکان را می‌دهد تا بازی‌های ویدیویی بازی کنند، چهره‌ها را تشخیص دهند و مهم‌تر از همه، یاد بگیرند. این سیستم‌ها 10 برابر دیرتر از انسان‌ها یاد می‌گیرند و همین باعث شده است که همچنان از یک سیستم کاملا هوش مصنوعی کمی ترس داشته باشیم. اکنون گوگل یک هوش مصنوعی ساخته که قادر است با سرعت انسان یاد بگیرد.

به گزارش بیگ بنگ، ادعای این پیشرفت در سرعت یادگیری از شرکت دیپ مایند گوگل در لندن است. آنها می‌گویند ماشین آنها نه تنها در شرایط جدید بسیار سریعتر از مدل‌های قدیمی هوش مصنوعی عمل می‌کند بلکه به زودی به سرعت انسان خواهد رسید. اگر با نحوه‌ی کار یادگیری عمیق آشنا نیستید، یادگیری عمیق از لایه‌هایی از شبکه‌ی عصبی استفاده می‌کند تا الگوهای موجود در داده را تشخیص دهد. اگر یک لایه الگویی را تشخیص دهد این اطلاعات را به لایه‌ی بعدی میفرستد. این فرایند ادامه می‌یابد تا تمامی اطلاعات جمع‌آوری شود.

سیستم‌ها را بر اساس متغییرهای متفاوتی همچون استحکام ارتباط لایه‌ها، به شیوه‌های متفاوتی آموزش می‌دهند. تغییرات اساسی در یک لایه می‌تواند به طور گسترده‌ای بر انتقال اطلاعات به لایه‌های دیگر یا چگونگی یادگیری تاثیر بگذارد. شبکه‌ی عصبی عمیق لایه‌های زیادی دارد بنابراین وقتی تغییرات اعمال شد یادگیری زمان بسیار زیادی می‌گیرد.

با این وجود به نظر می‌رسد الکساندر پریتزل یکی از محققان دیپ مایند گوگل و همکارش به راهی برای حل این مشکل رسیده باشند و نامش را “کنترل اپیزودیک عصبی” گذاشته اند. تیم تحقیقاتی می‌گوید: « کنترل اپیزودیک عصبی بهبودهای زیادی را در سرعت یادگیری در طیف گسترده‌ای از محیط‌ها نشان می‌دهد. عامل ما می‌تواند به جای انتظار برای گام‌های بهینه‌سازی بسیار زیاد، با تجربه‌ی استراتژی‌های موفق به سرعت به این استراتژی‌ها تغییر حالت دهد.» روش آنها از فرآیند یادگیری ذهن انسان و حیوانات تقلید می‌کند و در واقع آنچه در قشر پیش‌پیشانی و سپس در هیپوکامپ به عنوان نسخه‌ی پشتیبان رخ می‌دهد را شبیه‌سازی می‌کند.

آینده‌ی هوش مصنوعی

به نظر می‌رسد هر روز پیشرفت‌های جدیدی در حوزه‌ی تکنولوژی هوش مصنوعی به جهان معرفی می‌شود. تکنولوژی هوش مصنوعی از ربات‌‌های نوع دوستانه‌ی وکیل گرفته تا پیش‌بینی‌هایی در باره‌ی تکینگی فناوری به سرعت در حال پیشرفت است. با این وجود ما هنوز به هوش مصنوعی واقعی نرسیده‌ام و هنوز رباتی که توانایی‌هایش با توانایی مغز انسان برابری کند ساخته نشده است.

اگرچه از بین رفتن فرصت‌های شغلی یکی از نتایج خودکارسازی توسط هوش مصنوعی است و هر روز بیشتر دیده می‌شود اما هوش مصنوعی واقعی به این زودی‌ها ساخته ‌نمی‌شود. با این وجود این پیشرفت در دیپ مایند می‌تواند قدم بزرگی برای رسیدن به این هدف باشد. تصور چنین آینده‌ای همچون فیلم های علمی- تخیلی و ترسناک است اما مزایای آن بی‌شمار است. کاربردهای هوش مصنوعی پیشرفته از سلامتی و پزشکی تا کشاورزی و حتی تحقیقات علمی را دربر می‌گیرد. همچنان که هوش مصنوعی در یادگیری بهتر می‌شود می‌توان به آن روش‌های بیشتر و بیشتری برای بهبود زندگی‌هایمان یاد داد.

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. از بین رفتن فرصت های شغلی که به اون اشاره کردید واقعا مساله مهمی در راستای حرکت به سمت هوش مصنوعی خواهد بود.قطعا اگر هوش مصنوعی به از دست دادن شغل منجر شود تبعات اقتصادی اجتماعی و سیاسی خیلی بدی به جای میگذاره و چه بسا هوش مصنوعی نه تنها باعث پیشرفت نشه بلکه باعث بی ثبات شدن اقتصاد و افزایش بیکاری و … بشه.من احتمال این معضل رو خیلی بیشتر از مشکلات برابر شدن هوش ماشین با انسان می دونم.

    1. البته اینم یک طرفه قضیه است.
      ری کرزویل که میگه هوش مصنوعی هیچ خطری نداره
      البته بیل گیتس و ایلان ماسک و استیون هاوکینگ ابراز نگرانی کردن.
      فعلا هیچی معلوم نیست

  2. ادم هرروز شاهد چه خبرهای بی نظیری هستیم
    فکرکنم تا سال 2100 به هوش انسان برسه
    البته تاریخ دقیقی نمیشه مطرح کرد چون هوش انسان خیلی گسترده است و عین هوش ما ساخته بشه یا ن هنوز بین اندیشمندان و دانشمندان و صاحب نظران اختلاف نظر وجود داره.
    البته دانشمندانی مانند ادوارد ویتن ویتن میگن درک بیگ بنگ خیلی راحت تر از شناخت ماهیت خودگاهی انسان. به نظرم جالب سخنش