بیگ بنگ: روز زمین یک رویداد سالیانه است که به منظور جشن و گرامیداشت محیط زیست زمین و افزایش آگاهی عمومی درباره آلودگی برگزار می شود. لذا در بیست و دوم آوریل راهپیمایی ها، کنفرانس ها، فعالیت های برگزار شده در محیط آزاد و پروژه های خدمت رسانی با محوریت روز زمین ترتیب داده می شود.

به گزارش بیگ بنگ، روز زمین که در قالب جنبش مردمی آغاز شد، حمایت مردم را برای ایجاد آژانس حفاظت از محیط زیست جلب کرده‌ و به تصویب قانون هوای پاک، قانون بهبود کیفیت آب، قانون گونه های در معرض خطر و بسیاری دیگر از قوانین زیست محیطی منجر گردید. ایدهٔ روز زمین توسط سن گيلورد نلسون از ويسکانسين پیشنهاد شد. او در سال 2005 میلادی درگذشت.

امسال گروه حمایت از محیط زیست موسوم به “شبکه روز زمین” (EDN) با سازمانی دیگر وارد همکاری شده تا یک راهپیمایی در واشنگتن دی سی برگزار کند. در وب سایت این شبکه آمده است: در روز راهپیمایی برنامه هایی از قبیل سخنرانی و آموزش توسط دانشمندان، اجرای موسیقی و برگزاری راهپیمایی در خیابان های واشنگتن به اجرا در خواهد آمد.

تاریخچه

اولین روز زمین به سال 1970 بر می گردد. بعد از خسارت عظیمی که سر ریز شدن نفت در سال 1969 در سانتا بارباراى کالیفرنیا به بار آورد، نلسون به فکر سازماندهی نوعی آموزش ملی افتاد تا آگاهی مردم را درخصوص وضعیت محیط زیست ارتقأ ببخشد. نلسون، “دنیس هايس” را به عنوان فرد هماهنگ کننده برگزید. هايس یک فعال سیاسی بود که به تازگی از دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شده بود. نلسون توانست پیت مک کلاسکى جمهوری خواه آمریکایی را نیز متقاعد سازد تا در نقش معاون رئیس به فعالیت بپردازد.

آنها با نیروی کار 85 نفری توانستند بیست میلیون نفر را در بیستم آوریل 1970 به خیابان بکشانند و این راهپیمایی عظیم را برگزار نمایند. دانشگاه ها اعتراضاتى را بر پا کردند و مردم نیز به منظور صحبت کردن درباره محیط زیست و پیدا کردن راه حل هایی برای حفاظت از سیاره زمین در مکان های عمومی تجمعاتی را برگزار کردند. بر اساس تاریخچه روز زمین که توسط وب سایت EDN ارائه شده، گروه هایی که بر علیه سر ریز یا نشت نفت، کارخانه های آلوده کننده، تاسیسات برق، فاضلاب ها، زباله‌های سمّى، کودهای شیمیایی، آزادراه ها، از دست رفتن حیات وحش و انقراض گونه های زنده مبارزه می کردند، متوجه این قضیه شدند که ارزش های مشترکی را دنبال می کنند.

نلسون با در نظر داشتن دهمین سالگرد روز زمین در مقاله برای نشریه EPA چنین نوشت: در چنین روزی آمریکایی ها اثبات کردند که به درک و فهم کافی رسیده اند و درباره انحطاط محیط زیست و اتلاف نابخردانهٔ منابع به شدت ابراز نگرانی می کنند. رئیس جمهور بیل کلینتون در سال 1995 مدال ریاست جمهوری آزادی را به پاس زحمات نلسون برای ایجاد روز زمین به وی اعطا کرد که بالاترین افتخار برای یک شهروند آمریکایی محسوب می شود.

روز زمین مدرن

روز زمین با گذشت سالیان رشد و گسترش پیدا کرد. در سال 1990 میلادی به یک روز جهانی تبدیل شد و دویست میلیون نفر از 141 کشور دنیا در این رویداد مشارکت کردند. در روز زمین که در سال 2000 برگزار شد، پنج هزار گروه فعال زیست محیطی و 184 کشور نقش داشتند. هايس کمپينى را ساماندهی میکرد که گرمایش جهانی و انرژی پاک را در دستور کار خود قرار داده بودند. در سال 1997 رهبران جهان در کيوتوى ژاپن بر این نکته تاکید داشتند که انتشار کربن در اثر مصرف سوخت های فسیلی عامل اصلی گرمایش جهانی است و باید کارهایی برای جلوگیری از انتشار فزاینده آن انجام داد.

در چهلمین سالگرد روز زمین در سال 2010 تعداد 225 هزار نفر در خیابان ملی برای وضعیت آب و هوایی به تظاهرات پرداختند. “شبکه روز زمین” کمپينى را با هدف کاشت یک میلیارد درخت آغاز کرد. این هدف در سال 2012 تحقق پذیرفت. سال گذشته بان کی مون، رئیس سازمان ملل متحد در روز زمین از رهبران جهانی درخواست کرد تا توافقنامه وضعیت هوایی پاریس را به منظور نگه داشتن گرمایش زمین در زیر دو درجه سلسیوس امضا کنند. باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا نیز آن توافقنامه را امضا کرد. بر طبق گزارش EDN، امروزه بیش از یک میلیون نفر از سرتاسر جهان در فعالیت های روز زمین مشارکت دارند.

تاثیر روز زمین

اگرچه روز زمین به موضوعی شناخته شده و حائز اهمیت تبدیل شده امّا بررسی ها حاکی از آن است که مسئلهٔ محیط زیست گرایی در جا زده و با مشکلات عدیده ای روبروست. بر اساس نظرسنجی گالوپ، چهل و دو درصد شهروندان آمریکایی بر این باورند که در مورد خطرات تغییر وضعیت آب و هوا مبالغه می‌شود. کمتر از نصف آمریکایی هم می گویند که باید حفاظت محیط زیست بر تولید انرژی ترجیح داده شود.

سوزان کليتون، استاد روانشناسی و مطالعات زیست محیطی در کالج ووستر اوهایو اظهار داشت: اما روز زمین همچنان مهم است چرا که ارزش های انسانی و خطراتی این سیاره را تهدید می کند را در خاطر مردم زنده نگه میدارد و یاد آور می شود. همچینن راه حل هایی را برای حفاظت از محیط زیست فراهم می کند. فکر کردن درباره تاریخچهٔ عمل گرایی در حوزه محیط زیست و روش همکاری افراد برای تغییر رویه های موجود می تواند ما را برای ایجاد تغییرات مثبت در آینده خوشبین کند.

میا ياماگوچى، فرد هماهنگ کننده در شبکه Cool Climate در دانشگاه کالیفرنیا ( آزمایشگاه انرژی مناسب و تجدید پذیر برکلی ) موافقت خود را اعلام می کند. به گفتهٔ او، کارهای بسیار زیادی وجود دارد که همه می توانند برای مدیریت اثرات زیست محیطی انجام دهند. لذا چنین کارهایی آن را با نگرانی هایی نظیر بدهی ملی یا سیاست خارجی آمریکا متفاوت می کند.

فعالیت های روز زمین

همه ساله شرکت ها و فعالان عرصه محیط زیست به ایجاد پروژه های جدید، ابتکار عمل و کمپین هایی جهت حفاظت و بازیابی زمین می پردازند. کودکان آمریکایی نیز غالبا با ساخت صنایع دستی به شکل زمین و ارائه پروژه هایی در این رابطه در این روز جشن گرفته و آن را گرامی می دارند. بنا به گزارش ecoATM، سی درصد از افراد موافقت شان را برای کاشت درخت در روز زمین و 23 درصد برای پاکسازی پارک های محلی اعلام کردند. 47 در صد از شرکت کنندگان در نظرسنجی نیز روز زمین را با بازیافت مواد مرتبط دانستند.

در زیر به ایده های برخی افراد از سرتاسر آمریکا توجه کنید: ناتانيل وستون، استادیار علوم زیست محیطی در دانشگاه ويلانووا خاطر نشان کرد: دو راه برای گرامیداشت روز زمین وجود دارد تا جهان را قدری بهتر کنیم. راه اول، افزایش درک انسان ها از اهمیت مسائل زیست محیطی است. مردم باید نسبت به اقدامات حیاتی در راستای حفاظت از محیط زیست آگاهی یابند. راه دوم، مشارکت فردی در فعالیت هایی نظیر کاشت درخت، پاکسازی نهرها و رودخانه ها یا جمع کردن زباله های موجود در پارک های محلی می باشد. خاموش کردن لامپ های اضافه و دقت در مصرف برق می تواند یکی دیگر از راه ها برای احترام به زمین است. چند بار لامپ های خانه تان را در حالت روشن گذاشته اید و فراموش کرده اید که آن را خاموش کنید؟ این مسئله را ساده نپندارید. با این کار تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی می کنید.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: Livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.