بیگ بنگ: پژوهش جدید این امکان را به دانشمندان می دهد تا منبع زلزله های تاریخی را در آمریکای جنوبی به شکل دقیق تری تشخیص دهند.

به گزارش بیگ بنگ، تیمی بین المللی از محققان ژاپنی و آمریکای جنوبی ویژگی های دینامیکی چندین زلزله را که در امتداد خطوط گسل ناحیه فرو روی اکوادور-کلمبیا اتفاق می افتد، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از جمله آنها می توان به زلزله هایی که ساحل غربی آمریکای جنوبی را در سال های 1906 ، 1942، 1958، 1979 و 2016 لرزاند، اشاره کرد.

هيرويوکى کوماگاى، دانشمند محیط زیست در دانشگاه ناگوياى ژاپن طی گزارشی بیان کرد: ناحیه فرو روی اکوادور-کلمبیا جایی است که صفحه نازکا از زیر صفحه آمریکای جنوبی گذر می کند و به دلیل فراوانی زمین لرزه ها توجه عده زیادی را به خود جلب کرده است. اینجا محل خوبی برای بررسی این مسئله است که آیا شکاف های موجود در مرزهای صفحه منجر شونده به زلزله های بزرگ با زلزله های سال های آتی ارتباط دارند یا خیر.

اگرچه قواعد کلی رفتار زلزله برای تحلیل زلزله ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد، اما رفتار هر سیستم گسل منحصر بفرد می باشد. محققان به منظور پیش بینی زلزله های بزرگ در ناحیه فرو روی اکوادور-کلمبیا باید ویژگی های عجیب و غریب آنها را نیز مطالعه نمایند. محققان توانستند انواع مشخصی از گسل ها را به چند زلزله ارتباط داده و به بررسی ویژگی های آن بپردازند. محققان دریافتند که زلزله مهیب سال 1906 در اثر لغزش گسل به وقوع پیوسته است نه زلزله های دیگر. تجزیه و تحلیل این محققان نشان داد که زلزله های سال 1942 و 2016 به دلیل لغزش گسل های محلی رخ داده اند.

ماساهيرو يوشيميتو، محقق ارشد خاطر نشان کرد: اکنون که می توانیم زلزله های قبلی را به دقت به شکاف ها و گسیختگی های موجود در محل های مشخصی در امتداد حاشیه صفحه ها ربط دهیم، بالطبع می توانیم خطرات مرتبط با انباشت فشار و فراوانی وقوع زلزله ها را در این محل ها اندازه گیری کنیم. داده های ما برای نخستین بار پرده از تفاوت های مکانیزم گسیختگی میان گودال های اقیانوسی و نواحی ساحلی عمیق در این ناحیه فرو روی بر میدارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.