بیگ بنگ: دانشمندان با استفاده از آرشیوه تصاویر تلسکوپ فضایی هابل موفق به شناسایی قمر سومین سیاره کوتوله منظومه شمسی شدند. سیاره کوتوله 2007 OR10 به همراه قمر خود در لبه بیرونی ناحیه‌ای در منظومه شمسی موسوم به کمربند کویپر واقع شده است. این ناحیه متشکل از پسماندهای یخی به جامانده از شکل‌گیری منظومه شمسی در 4.6 میلیارد سال قبل است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، کشف جدید نشان داد اکثر سیاره‌های کوتوله شناخته شده در کمربند کویپر با عرض بیش از 960 کیلومتر حداقل یک همراه دارند. این اجرام دیدگاه‌های جدیدی درباره شکل‌گیری قمرها در دوران جوانی منظومه شمسی ارائه می‌دهند. «سابا کیس» از رصدخانه Konkoly در مجارستان و رهبر ارشد این مطالعه گفت: کشف قمرهایی حول تمامی سیاره‌های کوتوله عظیم به جز سدنا به این معناست که هنگام شکل‌گیری این اجرام در میلیاردها سال قبل، تصادم‌های اجرام کیهانی بسیار زیاد بوده‌اند و در نتیجه شکل‌گیری قمرها فرآیندی ساده بوده است. این اجرام کیهانی زیاد به یکدیگر برخورد می‌کردند چون در ناحیه شلوغی قرار داشتند.

این منجم ادامه داد: اما سرعت برخورد این اشیاء خیلی سریع یا خیلی کند نبوده زیرا چنانچه سرعت تصادم‌ها بیش از حد سریع می‌بود، برخورد آن‌ها پسماندهای زیادی تولید می‌کرد که از منظومه شمسی فرار می‌کردند؛ همچنین اگر سرعت این برخوردها بیش از حد کند می‌بود، فقط یک دهانه برخورد ایجاد می‌کردند. تیم علمی قمر جدید را در تصاویر آرشیو سیاره کوتوله 2007 OR10 کشف کرد که توسط «دوربین سه میدان وسیع» هابل گرفته شده بودند. تصاویر نشان می‌دهد قمر مزبور از لحاظ گرانشی به 2007 OR10 وابسته است زیرا همراه سیاره کوتوله می‌چرخد.

این سیاره کوتوله مانند پلوتو مداری غیرمعمول را دنبال می‌کند اما فاصله آن از خورشید سه برابر فاصله پلوتو از این ستاره است. این جرم کیهانی در سال 2007 با استفاده از تلسکوپ Samuel Oschin واقع در رصدخانه پالومار در کالیفرنیا کشف شد. جزئیات این دستاورد علمی در The Astrophysical Journal Letters  منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: earthsky.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه