بیگ بنگ: بر اساس پیش‌بینی‌ها، محققان خبر از کشف کهکشان‌های کم‌فروغ و گسترده‌ای دادند که می‌تواند درک کیهانی و نظریه‌های مربوط به شکل‌گیری کهکشان‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

Dark Matter Gas Stars Simulated Local Group HESTIA x

به گزارش بیگ بنگ، یک تیم‌ بین‌المللی از محققان با استفاده از شبیه‌سازی‌های کیهان‌شناسی دقیق و جامع توانستند به پیش‌بینی هیجان‌انگیزی برسند که شاید بینش ما در خصوص کیهان را تغییر دهد. اکنون این تصور به وجود آمده که جمعیت بزرگی از کهکشان‌های کم‌نور در همسایگی‌ِ کیهانی ما وجود دارد که محققان در پی کشف آنها هستند.

محققان بر روی کهکشان‌های کم‌نوری با جرمی معادل جرم یک میلیارد خورشید تمرکز کردند؛ به عبارتی، جرم این کهکشان‌ها حدود یک هزارم جرمِ کهکشان راه شیری است. همچنین، این کهکشان‌ها در ناحیه‌ای شبیه به اندازه راه شیری پراکنده شده‌اند. در نتیجه، مشاهده‌ی آنها به کار بسیار دشواری تبدیل شده و تشخیص ویژگی‌های آنها نیز محققان را با چالش همراه کرده است. به باور محققان، گروه محلی که کهکشان راه شیری و آندرومدا نیز در این گروه جای دارند هم‌اکنون حاوی تقریباً 60 کهکشان شناخته‌شده است.

stillscam frame adjusted

محققان احتمال می‌دهند که کشف کهکشان‌های بیشتر در “گروه محلی” دور از ذهن نیست. اگرچه تاکنون فقط یک نمونۀ دیگر از این کهکشان‌ها در گروه محلی کشف شده، اما دانشمندان معتقدند که پی بردن به تعداد کاملِ کهکشان‌های پنهان در گروه محلی می‌تواند نقش بسزایی در درک و فهم ما از کیهان داشته باشد.

شبیه‌سازی‌های HESTIA از کشف کهکشان‌های بیشتری خبر می‌دهد

فکر می‌کنید چند کهکشان دیگر در حیاط‌ خلوت کیهانی ما قرار دارند؟ یک تیم بین‌المللی از دانشمندان برای پی بردن به این مسئله از پیشرفته‌ترین و جدیدترین نوع شبیه‌سازی‌ همسایگیِ کیهانی ما استفاده کردند. شبیه‌سازی‌های هِستیا که نامی برگرفته از اساطیر یونان باستان است، دقیق‌ترین و جامع‌ترین نوع شبیه‌سازی از کهکشان راه شیری و محیط پیرامون آن به شمار می‌آید.

بنا به پیش‌بینی این شبیه‌سازی‌ها، احتمالاً 12 کهکشان دیگر در گروه محلی وجود دارد که هنوز موفق به کشف آنها نشده‌ایم. بر اساس تجزیه و تحلیل‌ ویژگی‌های این کهکشان‌های پهناور در شبیه‌سازی‌های هِستیا، محققان اکنون بر این ایده تاکید می‌کنند که احتمال دارد بتوانیم چندین نمونه از این کهکشان‌ها را با استفاده از داده‌های “نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون” مشاهده کنیم.

کشف این کهکشان‌های جدید می‌تواند تاثیر بسزایی از شیوه نگرش محققان به شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها داشته باشد. مدل‌های امروزی نشان می‌دهند که تا نیمی از کهکشان‌های کم‌جرم جهان می‌توانند پراکنده شده باشند؛ اکثر این کهکشان‌ها را می‌توان با دستگاه‌ها و فناوری‌های فعلی نیز مشاهده کرد. از آنجا که تعداد کهکشان‌های موجود در جهان نوعی پیش‌بینیِ قدرتمند از مدل‌های کیهان‌شناسی مختلف است، جمعیت کهکشان‌های پهناور در گروه محلی نیز می‌تواند به حذف چند مورد از این مدل‌ها کمک کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.