بیگ بنگ: زحل در 16 ژوئن سال 2017 به جهت مخالفش رسید. البته، جهت مخالف به معنی جهت مخالف با خورشید در آسمان زمین است و زحل که نزدیک به این جهت مخالف است در تمام طول شب در آسمان در نزدیکترین و درخشان ترین حالت ممکن در سال دیده می شود. این تصویر خارق العاده از سیارۀ حلقه ای زحل چند روز قبل از 11 ژوئن با یک تلسکوپ 1 متری از رصدخانۀ پیک دو میدی در فرانسه گرفته شده است.

شمال در بالا است، در امتداد با طوفان قطب شمالی سیارۀ غول پیکر و شش ضلعی عجیب در نور خورشید به وضوح مشاهده می شود. اما سیستم حلقه ای خارج العادۀ زحل با جزئیات خیره کننده ای قابل مشاهده است. شکاف باریکِ انکه در پیرامون حلقۀ خارجی A مشاهده می شود، حلقه های کوچک درون حلقه داخلی و کم نورترِ C به چشم می خورند و نیمکرۀ جنوبی زحل نیز به طور استثنایی درخشان به نظر می رسد؛ این نیمکره موج مخالف یا اثرِ سیلیگر نامیده می شود.

از چشم انداز زمین می بینیم که ذرات یخی این حلقه هیچ سایه ای ندارند و نور خورشید را به عقب پخش می کنند؛ این کار میزان روشنی آن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. هنوز بهترین چشم اندازهای این سیارۀ حلقه ای متعلق به فضاپیمای کاسینی هستند که به دور زحل در حال گردش است. مدار نهایی شماره 9 اوشگر کاسینی که نزدیک زحل حرکت می کند در حال پیشروی است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه