بیگ بنگ: فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در اقدامی جالب با استفاده از اسپینر قانون اول نیوتن موسوم به قانون لـختی یا اینرسی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این فیلم از سوی “رندی برزنیک” (Randy Bresnik) فضانورد “سازمان فضایی آمریکا” (ناسا) و فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شده است. طبق قانون اول نیوتن تا زمانی که به یک جسم نیرویی وارد نشود و یا برایند نیروهای وارد بر آن صفر باشد، تغییری در وضعیت آن به وجود نیامده و در وضعیت قبلی خود باقی خواهد ماند. به این قانون اصطلاحا قانون لخـتی و یا اینرسی نیز می‌گویند.

“رندی برزنیک” در توضیح این فیلم نوشته است: من نمی‌دانم چرخش اسپینر در فضا چقدر طول می‌کشد، اما این وسیله یک سوژه خوب برای آزمایش قانون اول نیوتن است. نبود نیروی خارجی و اصطکاک و جاذبه کم این امکان را به اسپینر می‌دهد که تمام اجزای آن با سرعت یکسانی گردش کنند و تا زمانی که نیرویی به آن وارد نشود، این وضعیت ادامه پیدا می‌کند.

دانلود ویدئو

در این آزمایش چهار فضانورد به کار با اسپینر و انجام حرکات چرخشی می‌پردازند.

1- “راندالف برسنیک” که عضو “سازمان فضایی آمریکا”(ناسا) است و تجربه انجام ماموریت با شاتل “آتلانتیس” را در سال ۲۰۰۹ در کارنامه خود دارد. وی همچنین سرهنگ خلبان نیروی دریایی آمریکاست و ۴۹ سال سن دارد.

2- “پائولو نسپولی” که عضو “آژانس فضایی اروپا” است و پیش از این در ماموریت “ناوگروه اعزامی ۲۷/۲۸” در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشته است. وی ۶۰ ساله است و عضو ارتش ایتالیا نیز بوده است.

3- “جوزف مایکل آکابا”(Joseph Michael Acaba) فضانورد ۵۰ ساله عضو ناسا است که اولین فضانورد این سازمان با اصالت پورتوریکویی محسوب می‌شود.

وی یک معلم و متخصص در حوزه زمین‌شناسی است و با ۵۰ سال سن سابقه ۶ سال خدمت در نیروی تفنگداران دریایی آمریکا با درجه سرجوخگی را در کارنامه خود دارد.

وی در سال ۲۰۱۲ در قالب ناوگروه اعزامی ۳۱/۳۲ به مدت چهار ماه به عنوان مهندس پرواز در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول به خدمت بوده است.

4- “مارک توماس وانده‌هی”(Mark Thomas Vande Hei) سرهنگ دوم سابق ارتش آمریکا و استادیار فیزیک در آکادمی علوم نظامی ارتش آمریکا بوده است.

وی اکنون ۵۰ ساله است و حدود ۱۱ سال است که در “سازمان فضایی آمریکا”(ناسا) به عنوان مسئول برقراری ارتباط با ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول به کار بوده است و این اولین ماموریت فضایی وی محسوب می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: cnet.com , theverge.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر فراوان بابت مطالب خوب و مفیدی که ارائه میفرمایید.
    کانال تلگرام بیگ‌بنگ هم خیلی خوب هست.
    امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشید.