بیگ بنگ: طبق تحقیقات جدید، ویروس‌ها از طریق طوفان‌های گرد و غبار و بارش به زمین برمی‌گردند. دکتر کورتیس ساتل، ویروس‌شناس دانشگاه بریتیش کلمبیا، گفت: «هر روز، در هر متر مکعب بالای لایه مرزی سیارۀ زمین بیش از 800 میلیون ویروس می‌نشیند.»

به گزارش بیگ بنگ، دکتر ساتل افزود: «تقریباً بیست سال پیش یافتن ویروس‌هایی که به لحاظ ژنتیکی مشابه بودند در محیط‌های بسیار مختلف در سراسر جهان را آغاز کردیم. این برتریِ ویروس‌های قدیمی‌تر که در جوّ زمین حرکت می‌کنند احتمالاً دلیل آن را توضیح می‌دهد- کاملاً باورکردنی است که ویروسی که از یک قاره وارد جوّ شده باشد روی قاره‌ای دیگر فرو نشیند.»

باکتری‌ها و ویروس‌ها با ذرات کوچک گرد و غبار خاک و پوشاب‌های دریایی(Sea spray) به جوّ می‌روند. دکتر ساتل و همکارانش می‌خواستند بدانند که چه مقدار از آن ماده به بالای لایۀ مرزی جوی که بالاتر از 2.5 تا 3 کیلومتری قرار دارد، می‌رود. در این ارتفاع، ذرات، برخلاف ذراتی که در قسمت‌های پایین‌ترِ جوّ قرار دارند، در معرض انتقال گسترده قرار می‌گیرند. این تیم با استفاده از سایت‌های پلت‌فرم در کوه‌های سیرا نوادای اسپانیا، میلیاردها ویروس و ده‌ها میلیون باکتری را کشف کردند که هر روز در هر متر مربع از زمین می‌نشستند. میزان این نشستن برای ویروس‌ها 9 تا 461 برابر بیشتر از میزان نشستن برای باکتری‌ها بود.

دکتر ایزابل رچ، اکولوژیست میکروبی دانشگاه گرانادا، گفت: «باکتری‌ها و ویروس‌ها معمولاً از طریق بارندگی و نفوذ گرد و غبار صحرایی به زمین بازمی‌گردند. با این حال بارندگی برای حذف ویروس‌ها از جوّ، کمتر مؤثر بود.» محققان همچنین دریافتند که اکثر ویروس‌ها نشانه‌هایی دارند که نشان می‌دهد از پوشاب‌های دریایی به هوا منتقل شده‌اند. ویروس‌ها تمایل دارند روی ذرات آلیِ سبک‌تر و کوچک‌ترِ معلق در هوا و گاز قرار بگیرند و حرکت کنند، یعنی می‌توانند مدت طولانی‌تری در جوّ بالای زمین بمانند. مجلۀ بین‌المللی Society for Microbial Ecology منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.