بیگ بنگ: منجمان دانشگاه خرونینگن هلند، با استفاده از جدیدترین اطلاعات منتشر شده توسط رصدخانه فضایی گایا، چندین گروه از ستارگانی که حاصل ادغام‌­های کیهانی پیشین­ هستند را یافتند. محققان پنج خوشه را کشف کردند که این پنج خوشه باقیمانده پنج رویداد ادغام در گذشته کهکشان راه شیری هستند.»

Gaia data reveals remnants of Milky Way mergersبه گزارش بیگ بنگ، ماموریت گایا(Gaia) تلاشی است که دانشمندان برای جمع­‌آوریِ بزرگترین و دقیق­‌ترین کاتالوگ فضاییِ سه بعدیِ تاریخ بشر، انجام می­ دهند. گایا از طریق دو نسخه داده، که دومین سریِ آن در ماه آوریل 2018 منتشر شد، موقعیت و حرکات میلیون‌ها ستاره را با دقت زیادی مشخص کرده است. در حال حاضر، دانشمندان از این منبع غنیِ داده، برای درک بهتر روابط و ساختارهایی که گروه­‌های ستارگان را مشخص می­ کنند، استفاده کردند.

روابط و الگوهای شناسایی شده در میان گروه‌­های ستارگان دوردست به دانشمندان کمک می ­کند تا گذشته و تحول کهکشان راه شیری در طول زمان را مطالعه کنند. اختر­شناسان می­دانند که کهکشانها با هم برخورد می­ کنند و یا با هم ادغام می­ شوند، اما آنان هنوز نمی­دانند که آیا راه شیری محصول تعداد زیادی از ادغام­‌های کوچک، و یا چندین برخورد بزرگ است؟

ماموریت گایا، پژوهشگران را برای یافتن پاسخ این پرسش یاری خواهد کرد. هلمر کپلمن، اخترشناس دانشگاه خرونینگن گفت: «ما ستاره‌­هایی که در  فاصلۀ 3000 سال نوری نسبت به خورشید هستند، را مطالعه کردیم، زیرا دقت در موقعیت‌­یابی و تعیین حرکات برای ستارگانی که به ما نزدیک‌تر هستند، بیشتر است.» در این مطالعۀ خاص، دانشمندان تنها بر روی ستارگان درون هالۀ کهکشان راه شیری تمرکز دارند.

Gaia mapping the stars of the Milky Wayکپلمن می­گوید: «این ستاره‌­ها در اطراف مرکز دیسک حرکت می­ کنند، بنابراین به راحتی شناسایی می­ شوند.» کپلمن و همکاران پژوهشی او 6000 ستارۀ موجود در هاله­ کهکشان را در میان مجموعه داده­‌ها یافتند و آنها را جدا کردند. سپس، پژوهشگران از طریق تحلیل سرعت و مسیرهای این ستاره‌­ها، روابط و ارتباطات را در میان ستارگان مختلف شناسایی کردند. هلمر کپلمن می­گوید: «ما پنج خوشه را کشف کرده­‌ایم. به اعتقاد ما، این پنج خوشه باقیمانده پنج رویداد ادغام هستند.»

با این حال، تجزیه و تحلیل‌­ها نشان می­‌دهد که بسیاری از ستارگانِ درون این پنج خوشه، به ­هم مرتبط هستند. هلمر کپلمن می­گوید: «این ستاره­‌ها، یک لکه بزرگ که در خلاف جهتِ دیسک حرکت می­ کند را، تشکیل می­دهند. این پدیده ثابت می­ کند که این ستارگان، نتیجه ادغام با یک کهکشان بزرگ هستند. در واقع، ما فکر می­ کنیم که این رویدادِ ادغام، دیسکِ راه شیری را تغییر داده است.

هم ­اکنون، تیمی از اختر­شناسان در تلاش هستند تا ادغام بزرگی که منجر به تولید این لکه ستاره­‌ای شده است را، به صورت دقیق­‌تری توصیف کنند. هلمر کپلمن گفت:«در حال حاضر، می توانیم ادعا کنیم که راه شیری توسط یک رویداد بزرگ ادغام و چندین دسته از ادغام­‌های کوچکتر شکل گرفته است.» پژوهشگران، کشف خود را در Astrophysical Journal Letters منتشر کردند.

ترجمه: آوین تهمتن/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.