بیگ بنگ: بر اساس تحقیقات جدید، کهکشان آندرومدا که مسیه 31 نیز نامیده می‌شود تقریبأ دو میلیارد سال پیش با یک کهکشان بزرگ برخورد کرده و با آن ادغام شده است. اگرچه این کهکشان بزرگ تکه تکه شده (با جرم ستاره‌ای 2.5*1010 جرم خورشیدی، سومین عضو بزرگ گروه محلی پس از کهکشان راه شیری و آندرومدا)، اما شواهد هاله‌ نامرئی ستارگان، یک جریان ستاره‌ای غول‌پیکر و کهکسان فشردۀ مسیه 32 وجود این برخورد کیهانی را نشان می دهد.

image e Andromeda Galaxyبه گزارش بیگ بنگ، اخترشناسان برای مدت‌های طولانی می‌دانستند که این هاله‌ی بزرگ نامرئی از ستارگان در پیرامون کهکشان‌ها شامل بقایای کهکشان‌های خورده شدۀ کوچکتر است. انتظار می‌رود که کهکشانی مثل آندرومدا صدها کهکشان همسایه‌ی کوچکتر را مصرف کرده باشد. اخترشناسان دانشگاه میشیگان ریچارد دی سوزا و اریک بل با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری جدید کشف کردند که اگرچه کهکشان آندرومدا بسیاری از کهکشان‌های همسایه را مصرف کرده، بیشتر ستارگان در هالۀ کم‌نور خارجی آندرومدا با انهدام یک کهکشان بزرگ همخوانی دارد.

دکتر دی سوزا گفت: «تشخیص دادیم که می‌توانیم از این اطلاعاتِ هاله‌ی ستاره‌ای خارجی آندرومدا استفاده کنیم تا خواص بزرگترین کهکشان را از میان کهکشان‌های منهدم شده استنباط کنیم.» پروفسور بل افزود: «ستاره‌شناسانِ گروه محلی را برای مدت‌های طولانی مطالعه کردند. به طرز حیرت‌آوری متوجه شدیم که کهکشان راه شیری یک خواهر بزرگ دارد و هرگز از آن اطلاع نداشتیم.» این کهکشان که مسیه 32p نامیده می‌شود توسط کهکشان آندرومدا منهم شد و حداقل 20 برابر هر کهکشانی است که در طول عمرش با کهکشان راه شیری ادغام شده است. مسیه 32p پرجرم بود که آن را به سومین کهکشان بزرگ در گروه محلی پس از کهکشان‌های آندرومدا و راه شیری تبدیل می‌کند.

Messier Messier and Messierستاره‌شناسان گفتند: «این کار همچنین یک راز طولانی مدت را حل می‌کند: تشکیل کهکشان ماهواره‌ای مبهم آندرومدا.» این کهکشان کوچک مسیه‌ 32 نام دارد که بسیار فشرده و متراکم میباشد و خواهرِ قدیمی کهکشان راه شیری است. پروفسور بل افزود: «مسیه 32 عجیب و غریب است. این کهکشان کوچک شبیه یک نمونۀ فشرده از یک کهکشان بیضوی شکل ِ قدیمی است و ستارگان جوان ِ زیادی دارد. این کهکشان یکی از فشرده‌ترین کهکشان‌ها در جهان است. یک کهکشان دیگر نیز شبیه آن وجود دارد.»

محققان گفتند: «مطالعه‌ ما می‌تواند درک سنتی از نحوۀ تکامل کهکشان‌ها را تغییر دهد. دیسک آندرومدا از برخورد با یک کهکشان عظیم جان سالم به در برد، در حالیکه چنین برخورد بزرگی باید دیسک‌ها را نابود کرده و یک کهکشان بیضوی را تشکیل دهد. زمانبندی ادغام همچنین ضخامت دیسک کهکشان آندرومدا و همچنین انفجار تشکیل ستاره‌ی دو میلیارد سال پیش را توضیح می‌دهد. یک تیم دیگر نیز اوایل امسال به طور مستقل به این نتیجه دست یافتند.» پروفسور بل گفت: «کهکشان آندرومدا با انفجار خارق‌العادۀ تشکیل ستاره دو میلیارد سال پیش، ظاهر بسیار متفاوتی داشت.» این مطالعه در مجلۀ Nature Astronomy منتشر می‌شود.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.