بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه میشیگان، کهکشانی شبیه کهکشان راه شیری را بررسی کردند که به‌طرز اعجاب‌آوری، دارای کهکشان اقماری کمی بود. این یافته‌ها احتمالا کیهان‌شناسان را مجبور به مرور مدل‌های شکل‌گیری کهکشان‌ها می کند.

Starburst galaxy Messierبه گزارش بیگ بنگ، دانشمندان می‌دانستند که کهکشان مسیه 94 یا همان M94، از لحاظ ساختار و اندازه، مشابه کهکشان راه شیری است. به همین ترتیب، آنها امیدوار بودند که نگاهی نزدیک‌تر به این کهکشان، به آنان سرنخ‌هایی در مورد جواب این سوال بدهد که چگونه کهکشان‌های اقماری به هم می‌پیوندند تا بتوانند کهکشان‌های مارپیچ ِ بزرگ را تشکیل دهند.

اخترشناسان بر این باورند که کهکشان راه شیری، محصول ادغام دو کهکشان است. با افزایش اندازه، کشش گرانشی آن، موجب ِ جذب کهکشان‌های اقماری کوچکتر می‌شود. امروزه کهکشان راه شیری توسط ده کهکشان اقماری احاطه شده‌ است. محققان انتظار داشتند تا شمار مشابهی از کهکشان‌های اقماری را در اطراف M94، پیدا کنند؛ اما در عوض، تنها دو کهکشان اقماری پیدا کردند که هرکدام به طرز عجیبی جمعیت ستاره‌ای کمی داشت.

آدام اسمرسینا، ستاره‌شناس و پژوهشگر دانشگاه میشیگان، در کنفرانس خبری گفت:«بیش از این مشاهدات عجیب، ما فهمیدیم که مدل‌های فعلی ساختار کهکشانی، نمی‌تواند چنین سیستم کهکشانی اقماری را ایجاد کند.» این نتایج نشان می‌دهد که به احتمال قوی، کهکشان راه شیری، دارای تنوع بسیار زیادی از کهکشان‌های اقماری است. تعدادی بسیار بیشتر از آنچه که هر مدل امروزی پیش‌بینی می‌کند.

Messier forces scientists to rethink galaxy formation modelsدانشمندان فکر می‌کنند که کهکشان‌هایی مانند راه شیری، در هاله‌هایی بزرگ از “ماده تاریک” قرار دارند. کشش گرانشی این حلقه‌های غول‌آسا از ماده تاریک، باعث انتقال کهکشان‌های کوچکتر به مداری در اطراف کهکشان مرکزی می شود. کهکشان‌های اقماری کوچکتر هم در حلقه‌های ماده تاریک شکل می‌گیرند، اما یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که این حفره‌ها، پایداری کمتری نسبت به آنچه که دانشمندان فکر می‌کردند، دارند.

نکته جالب اینجاست که چه جامعه علمی قبول کند یا نه، این مساله وجود دارد. اسمرسینا افزود: «این یافته‌ها واقعی است و برخلاف پیش‌بینی مدل‌ها میباشد. این دقیقا کشفی است که ما واقعا انتظار یافتن آن را نداشتیم، و همچنین می‌تواند به درک بهتر ما از اینکه کیهان چگونه کار می‌کند، کمک کند. چیزی که واقعا ارزشمند است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Astrophysical منتشر شده است.

ترجمه: محبوبه معصوم نیا/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.