بیگ بنگ: آیا انسان به میدان مغناطیسی زمین حساس است؟ برخی از انسان‌ها حساس هستند، اما حتی آن دسته از افرادی که این قابلیت را دارند، از حس ششم‌شان بی‌خبرند. «درک مغناطیس» یک خصیصه مشترک در میان طیف کثیری از حیوانات است، اما تاکنون دیده نشده بود که انسان‌ها هم از این توانایی بهره‌مند باشند.

xبه گزارش بیگ بنگ، در مطالعه جدیدی که در یکی از مجلات معتبر منتشر شد، محققان اعلام کردند که مغز انسان می تواند میدان مغناطیسی زمین را احساس کند. «جوزف کروچینوک» نویسنده مقاله و زمین‌فیزیکدان از کَلتِک توضیح داد که تیم تحقیق در این مطالعه بر روی فعالیت امواج مغزی تمرکز کردند.

وی بیان کرد: «اگر مغز به میدان مغناطیسی واکنش نشان ندهد، امکان ندارد میدان مغناطیسی بتواند بر رفتار افراد تاثیر بگذارد. مغز باید در ابتدا چیزی را درک کند تا براساس آن عمل کند. چیزی به نام درک فراحسی وجود ندارد. آنچه ما در تحقیقات خود نشان دادیم این است که انسان‌ها دستگاه حسی خوب و کارآمدی دارند؛ درست مانند خیلی از حیوانات.»

کروچینوک و سایر محققان محفظه ویژه‌ای ساختند که جلویِ تداخل بیرونی را می گیرد و می تواند به طرزی ویژه یافته‌های قبلی را زیر سوال ببرد. درون این محفظه‌ها، امواج مغزی شرکت‌کنندگان در مطالعه با استفاده از دستگاه الکتروسِفالوگرام مورد نظارت قرار گرفت. آنطور که محققان نوشتند، میدان مغناطیسی متناسب با جمجمه دچار شیف یا تغییر می شود؛ مغز هیچ شگفتی را ثبت نمی کند زیرا حرکت را به پیش می برد. وقتی کسی سرش را برمیگرداند، بدن تغییر جهت در فضا را تشخیص داده و ثبت خواهد کرد.

در این مطالعه، محققان میدان مغناطیسیِ پیرامون سرِ افراد را بدون تغییر مغز با حرکت یا سایر نشانه‌های فضایی کنترل کردند. فقط میدان مغناطیسی تغییر یافت؛ دانشمندان می خواستند ببینند که آیا شرکت‌کنندگان می توانند تغییرات را ثبت کنند یا خیر.

هیچکدام از شرکت‌کنندگان در خصوص اینکه تغییری در میدان مغناطیسی را احساس کرده باشند، گزارش نکردند، اما یافته‌های بدست آمده با الکتروسِفالوگرام از طیف وسیعی از واکنش‌ها حکایت دارد. مغز برخی از افراد به ندرت متوجه این گونه تغییرات شد، اما چهار نفر از مجموعِ 34 شرکت‌کننده، واکنش‌های مغزی قدرتمندی نسبت به چرخش میدان‌های مغناطیسی زمین نشان دادند.

واکنش‌های مغزی زمانی دیده شدند که جزء عمودی میدان مغناطیسی در زاویه تقریبا 60 درجه به سمت پایین رفت. از آنجا که این واکنش یک رخداد طبیعی در پاسادِنای کالیفرنیا است، محققان اعلام کردند که این واکنش‌ها با محرک‌های طبیعی مغز ارتباط دارند. بر اساس تحقیقات قبلی، این ساز و کار مشابه ِ چیزی است که در تعداد زیادی از گونه‌های حیوانی دیده شده است؛ حیواناتی که فقط به سیگنال‌های مغناطیسی واکنش نشان می دهند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ eNeuro منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: techtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.