بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی عبوری(TESS) دریافتند که یک منظومه سیاره‌ای حداقل شامل سه سیاره کوچک است که به دور ستارۀ نوع M3V که TOI 270 نام دارد، می چرخد.

image e TOI
نمایی هنری از این منظومه ستاره ای و سه سیاره‌اش

به گزارش بیگ بنگ، این ستاره کوتوله سرخ حدود 73 سال نوری از زمین فاصله دارد و تقریبا 40 درصد اندازه و جرم خورشید ما میباشد. ابر زمین و دو سیارۀ فراخورشیدی که اندازه‌ای حدود نپتون دارند، به دور مدار ستارۀ TOI-270 میگردند که از طریق تلسکوپ تس در سال 2018 رصد شدند و توسط تلسکوپ‌های زمینی نیز مورد کاوش قرار گرفتند.

این سیاره‌ها که با عناوین TOI-270b و c و d شناخته می شوند، 1.25 تا 2.42 برابر زمین هستند و دارای دوره‌های گردش مداری 3.4 و 5.7 و 11.4 روزه می باشند. “ماکسیملیان گونتر” اخترشناس MIT و همکارانش در این خصوص گفتند: شعاع ِ سیارۀ TOI-270b در یک جمعیت سیاره‌ای، متمایز از سیارات TOI-270c و d قرار دارد.

اندازۀ این سه سیاره چیزی در حدود 1.7 تا 2 برابر شعاع زمین است و دو جمعیت ِ سیاره‌ای تحت عنوان “ابر زمین سنگی” و “مینی نپتون‌” غرق در گاز را تشکیل میدهند. احتمالا سیارۀ TOI-270b از لحاظ ترکیبات یک شبه زمین ِ سنگی محسوب می شود، در حالی که سیارات TOI-270c و d احتمالا دارای ترکیبات سنگی/یخی قرار می گیرند. علاوه بر این دمای سطح سیارۀ TOI-270d شصت و هفت درجه سانتیگراد است که در محدودۀ بقای ِ موجودات اکستریموفیل قرار دارد.

این سه سیارۀ فراخورشیدی یکی از کوچکترین سیارات نزدیک به هم هستند که تاکنون شناسایی شده‌اند. اخترشناسان معتقدند بررسی این منظومه می تواند به نحوۀ شکل‌گیری سیارات ِ کوچک در منطقه قابل سکونت کمک نماید.

image e TOI
تصویری از ستارۀ TOI 270 که توسط “تلسکوپ بسیار بزرگ” رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی ثبت شده است.

بنابراین هدف اولیۀ مطالعات آینده به شرح زیر خواهد بود:

1-نحوۀ چرخش نزدیک این سه سیاره امکان تشخیص تغییر زمان عبور از مقابل ستاره و اندازه گیری دقیق و انجام مطالعات دینامیکی را فراهم می کند. 2- روشنایی آنها اندازه‌گیری سرعت ِ شعاعی هر یک را امکانپذیر می کند. 3-اتمسفر سیاره‌های بیرونی از طریق ارزیابی طیف سنجش تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) بسیار ایده‌آل میباشد. 4-ستارۀ میزبان نیز برای جستجوی سیارات قابل سکونت ِ شبه زمین در آینده ایده‌آل است.

در مجموع، منظومه‌های بسیار کمی با سیارات فراخورشیدی کوچک معتدل و ویژگی تغییر در زمان‌بندی عبور، و سرعت شعاعی وجود دارند که بتوان از آنها برای ارزیابی طیف سنجی استفاده کرد، لکن ستارۀ TOI-270 یکی از آنهاست.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. با سلام من یه سوال داشتم می خواستم بدونم وقتی که ما میدونیم ماده تاریک گرانش داره پس حتمان امکان تجمع هم داره و اگه بقدر کافی در یه نقطه فضا جمع بشه میتونه سیاه چاله درست کنه و اون سیاه چاله اگه ماده تاریکی دراطرافش باشه قرص برافزایشی بوجود میاره و میشه اون رو دید اگه اینایی که گفتم درسته پس چرا هیچ وقت سیاه چاله ماده تاریک دیده نشده؟
    متشکرم میشم در صورت دونستن توضیح بدید