بیگ بنگ: سیاره ما دائما توسط ذرات کیهانی بمباران می شود. با این حال، زمانی یک طوفان خورشیدی رخ میدهد که این جریان ذرات بسیار قوی‌تر باشد. طوفان‌های خورشیدی از ذرات انرژی بالایی تشکیل شده‌اند که توسط انفجارهای رخ داده در سطح خورشید از آن جدا می شوند.

xبه گزارش بیگ بنگ، در 70 سال گذشته، محققان این طوفان‌های خورشیدی را با استفاده از ابزارهای مشاهدۀ مستقیم مورد مطالعه قرار دادند و همین مطالعات باعث شده که آنها بتوانند از خطرات این طوفانها برای شبکه برق، سیستم‌های ارتباطی مختلف، ماهواره‌ها و ترافیک هوایی مطلع شوند. دو نمونه از طوفان‌های شدید خورشیدی که در عصر مدرن، باعث قطع برق در کبک، کانادا (1989) و مالمو، سوئد (2003) شده‌اند.

در حال حاضر، تحقیقات در این خصوص نشان می دهد که طوفان‌های خورشیدی می توانند قوی‌تر از آنچه تاکنون اندازه‌گیری شده باشند. در پژوهش ِ بین‌المللی جدید که توسط محققان دانشگاه لود هلند سرپرستی شده از یخ‌های جدا شده یا مناطق عمیق یخی استفاده شد تا سرنخ‌هایی دربارۀ طوفان‌های خورشیدی قبلی یافت شود. این قسمت‌های عمیق یخی از گرینلند می آیند و حاوی یخ‌هایی هستند که در حدود 100 هزار سال گذشته تشکیل شده‌اند. و حاوی شواهدی از طوفان‌های خورشیدی بسیار قدرتمندی هستند که در سال 660 میلادی رخ داده‌اند.

ریموند ماچلر، استاد زمین‌شناسی دانشگاه لند، می گوید: «اگر این طوفان خورشیدی امروز رخ میداد، می توانست اثرات شدیدی بر جامعه مدرن ما داشته باشد. این مطالعه جدید توانسته از طریق مشاهدات غیرمستقیم آرشیوی، زمان ِ روی دادن سومین مورد شناخته شده از طوفانهای عظیم خورشیدی را تخمین بزند. علاوه بر این ریموند مشلر در تحقیقات دیگری توانست رخ دادن دو طوفان خورشیدی عظیم ِ دیگر را با استفاده از هسته یخ و حلقه‌های سالانه رشد درختان قدیمی تایید کنند. این طوفان‌ها در سال‌های 775 و 994 میلادی، رخ دادند.

او بدین امر اشاره می کند که حتی اگر این طوفان‌های عظیم خورشیدی بسیار نادر باشند، کشف ِ جدید نشان می دهد که آنها اثرات مکرر و شدید ِ فعالیت‌های خورشیدی را نشان میدهند. به همین دلیل ما باید از جامعه خود در برابر این طوفان‌های خورشیدی محافظت نماییم.

امروزه، ارزیابی ریسک یک موضوع تا حد زیادی بر اساس مشاهدات مستقیم انجام شده در طول 70 سال گذشته صورت می گیرد، اما ریموند مشلر می گوید که سه طوفان ِ خورشیدی عظیمی که در حال حاضر کشف شده‌اند، باید مجددا مورد ارزیابی قرار بگیرند. به گفته وی باید در مورد طوفان‌های خورشیدی ِ بسیار قوی و میزان تاثیر آنها برای جامعه، اطلاعات بیشتری داشته باشیم. زیرا خطرات اینگونه طوفانها در حال حاضر دست کم گرفته شده و ما باید آماده‌تر از قبل ظاهر شویم. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.