بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از مشاهدات ِ 16 ساله تلسکوپ فضایی هابل، موفق به ارائه بزرگترین و جامع‌ترین کتاب تاریخچه کهکشان‌های موجود در کیهان شدند. این اقدام جاه‌طلبانه، “گستره میراث هابل” نامگذاری شده است. این عکس که ترکیبی از 7500 مشاهده مجزای هابل است، تقریبا 265 هزار کهکشان را در بر میگیرد. قدمت اجرام موجود در این عکس به 500 میلیون سال پس از تولد کیهان در رویداد بیگ بنگ می رسد.

image e Hubble Legacy Field“گسترۀ میراث هابل” عکس‌های مختلف تلسکوپ فضایی هابل را با یکدیگر ادغام کرده است. در سال 1995 میلادی، دوربین «میدان ژرف هابل» از چند هزار کهکشان که قبلا دیده نشده بودند، عکسبرداری کرد. متعاقبا، دوربین «میدان فوق ژرف هابل» توانست در سال 2004 در یک عکس، تقریبا از 10 هزار کهکشان عکس بگیرد. دوربین «میدان ابَرژرف هابل» در سال 2012 از مشاهدات 10 ساله‌ی هابل استفاده کرد تا عکس‌های ارزشمندی تهیه کند. مجموعه جدید عکس های هابل که تقریبا 7500 مشاهده را شامل می شود، نخستین عکس‌ها در سری عکس‌های «Hubble Legacy Field» به شمار می روند.

دکتر «گرث ایلینگورث» محقق و اخترشناس در دانشگاه کالیفرنیا، سانتاکروز گفت: «حالا که ما نسبت به بررسی‌های گذشته، عملکرد بهتری داشته‌ایم، در حال عکسبرداری از تعداد زیادی از کهکشان‌های دوردست هستیم؛ این دستاورد در بزرگترین مجموعۀ داده‌ای که تاکنون توسط هابل ایجاد شده، محقَق گردیده است. این عکس در بردارندۀ تاریخ رشد برخی کهکشان‌ها در کیهان است؛ از زمان ِ تولدشان گرفته تا زمانی که به کهکشان‌های بالغ تبدیل شده‌اند.

image e Hubble Legacy Field
در این تصویر، عکس نمای نزدیک 15 کهکشان از مجموع 265 هزار کهکشان در پروژه گستره میراث هابل نشان داده شده است.

تا زمانیکه تلسکوپ‌های فضایی آینده از قبیل تلسکوپ فضایی جیمز وب وارد کار نشده‌اند، عکسی بهتر از این گرفته نخواهد شد. ما از این عکس موزائیکی بعنوان ابزاری یاد می کنیم که میتواند توسط اخترشناسان دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. انتظار داریم این بررسی بتواند دیدگاه بهتر و ارزنده‌تری در خصوص تکامل کیهان در اختیارمان بگذارد. این اندازه‌گیری فوق‌العاده کهکشان‌های بی‌شمار در کاتالوگ فعلی میتواند زمینه را برای طیف وسیعی از مطالعات فراکهکشانی مهیا سازد. در اغلب مواقع، این نوع بررسی‌ها منجر به اکتشافات بی‌سابقه و غیرقابل پیش‌بینی شده است. چه بسا این اکتشافات تاثیر شگرفی هم بر درک ما از تکامل کهکشان‌ها گذاشته است.»

متوسط فاصله کهکشان‌هایی که در این عکس دیده می‌شوند ۱۳.۳ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند که با توجه به انبساط شتاب‌دار کیهان در حال حاضر بسیار دورتر میباشند. بنابراین تصاویری که از کهکشان‌های مذکور به ثبت رسیده شرایط آنها را در ابتدای شکل‌گیری کیهان به نمایش می‌گذارد. نکته جالب توجه این است که عکس مذکور تنها بخشی بسیار اندک از کیهان را پوشش می‌دهد.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام به دوستداران نجوم
    مدتی است درسوالی درذهنم مرا به چالش کشیده و آن اینکه

    آیااین جمله ممکن است اشتباه باشدکه گفته میشودعمردیده شده ی کیهان حدود۱۴ میلیاردسال نوری است
    آیاممکن نیست که مثلاچون ما در یکسوی دیگراین دنیا هستیم وآن طرف هم که درعکس دیده میشود سوی دیگری ازکیهان باشدواگراین جدایی وپیشرفت کیهان ازوسط باشد ممکن است عمر کیهان حدود ۷ میلیاردسال باشد