بیگ بنگ: یک تحقیق جدید نشان می دهد که انسان‌ها و نئاندرتال‌ها خیلی زودتر از آنچه که ما تصور می کردیم، از اجداد مشترکشان جدا شده‌اند. البته دقیقا مشخص نیست که انسان‌ها و نئاندرتال‌ها چه زمانی از اجداد مشترک خود جدا شده‌اند، اما پنجره زمانی تخمین زده شده بسیار متفاوت از یکدیگر و، چیزی در حدود 300،000 تا 800،000 سال پیش میباشد.

human neanderthal splitبه گزارش بیگ بنگ، در حال حاضر یک مطالعه جدید شواهدی ارائه نموده که نشان میدهند این تفکیک میتواند خیلی زودتر اتفاق افتاده باشد. این تحقیق که توسط متخصص عرصه انسان‌شناسی، دکتر آیدا گومز-روبلس از دانشگاه کالج لندن انجام شده بر روی دندان‌های انسان‌های اولیه‌ای که در غار سیما د لوس هوسوس اسپانیا یافت شده‌اند، انجام شده است. در این مکان، بقایای 28 نفر که گویا چیزی در حدود 430،000 سال پیش زندگی می کردند، کشف شده است. مطالعات قبلی، استخوان‌ها را به “انسان هایدلبرگی”، گونه‌های اجدادی نئاندرتال‌ها نسبت داده بودند.

برخی مطالعات بیان کرده‌اند که “انسان هایدلبرگی” آخرین اجداد مشترک انسانها و نئاندرتال‌ها بودند که چیزی در حدود 400 هزار تا 600 هزار سال پیش می زیسته‌اند. اما بعضی دیگر می گویند شواهدی وجود ندارد که نشان دهد انسان هایدلبرگی، اجداد انسانها هستند و در عوض گویا انسانها از نسل گونه‌های نئاندرتال ِ این درخت خانوادگی می باشند.

به نظر می رسد که مطالعه جدید با ایده دوم هم نظر است. در واقع هم تجزیه و تحلیل DNA و هم بررسی ویژگی‌های دندانها نشان می دهد که انسانهای اولیه اسپانیایی به نئاندرتال‌ها شبیه‌تر میباشند. گومز-روبلس می گوید  “انسانهای اولیه سیما دلوس هوسوس دارای دندان‌های عقبی بسیار کوچکی بودند که چندین تشابه محرض را به دندانهای نئاندرتال‌های کلاسیک نشان میدهد. این احتمال وجود دارد که دندان‌های کوچک و نئاندرتال فرم این انسان‌های اولیه از دندانهای بزرگتر و ابتدایی موجود در آخرین اجداد مشترک نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن مشتق شده باشد.

webاما این کشف پیامدهای بزرگتری را در زمینۀ فرگشت انسانها و نئاندرتال‌ها به همراه دارد. به طور کلی، برای اینکه این دندان‌ها این مسیر فرگشتی را به سمت نئاندرتال‌ها پیموده باشند، فرگشت باید سریعتر پیشرفت می نمود و یا به زمان بیشتری نسبت به آنچه که تصور می شد نیاز میباشد و این درست همان نقطه زمانی‌ای است که انسانها و نئاندرتال‌ها از آخرین اجداد مشترک خود متمایز شده‌اند.

به نظر می رسد فرگشت دندان با سرعت ثابتی پیش رفته است. به منظور انجام این مطالعه گومز-روبلس با توجه به پیش‌بینی‌های مختلف موجود در مورد آغاز فرگشت، از داده‌های کمی برای سنجش این موضوع استفاده کرد که چه مدت طول می کشد تا دندان‌هایی مانند نمونه‌های به دست آمده از غار سیما ده لوس هوسوس شکل گیرند. نتایج او نشان داد که آخرین اجداد مشترک انسان‌ها و نئاندرتال‌ها باید چیزی بیش از 800 هزار سال پیش زندگی می کردند. گومز-روبلس می گوید:«تفکیک نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن در کمتر از 800 هزار سال پیش، موجب فرگشت دندانی غیرمنتظره‌ای در نئاندرتال‌های سیما دلوس هوسوس شده است.»

البته، گومز-روبلس بدین امر اشاره می کند که این تفاوتها را می توان از طریق سایر عوامل نیز توضیح داد. چرا که این نئاندرتال‌ها از سایر نئاندرتال‌هایی که در سرزمین اصلی اروپا می زیسته‌اند جدا شده بودند و لذا شرایط مناسب میتوانست باعث فرگشت دندان‌هایشان شده باشد. اما ساده‌ترین توضیح این است که  به نظر می رسد انسان‌ها و نئاندرتال‌ها قبل از این زمان از هم تفکیک شده باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science Advances منتشر شده است.

سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. خوبه که این پژوهش ها انجام بشه تا مردم به زندگی قبل و زنگی حال و زنگی بعدی پی ببرن.
    و همینطور از این حرف احمقانه که بجز انسان هیچی نیست دست بکشن.

    واقعا خیلی بده که هوش مصنوعی و فناوری نانو نادیده گرفته میشن و بعضیا معتقدن یه روز باید مرد.
    اینجور افراد توان دیدن اینده و تکامل یافتنو ندارن.

    1. اینجور که شما صحبت میکنید خیلی ظاهرا بیشتر از دانشمندان اطمینان دارید به دانشی که هر روز تغییر میکنه

  2. با درود و احترام بی پایان خدمت همه دوستداران علم و آگاهی
    اینکه از حدود شش میلیون سال پیش به این طرف ، بر اجداد ما آدمیان که بر سر درختان و در قاره آفریقا زندگی میکردند ، چه گذشته است، حقایقی بس شگفت و هیجان انگیز داره . محافظت از خود و خانواده هاشون ، غذا پیدا کردن ، تکامل هوش و ابزار های مختلفی که استفاده می کرده اند و ……
    لازمه که همه ما انسانها متوجه باشیم که طبیعت ما و اجدادمون رو بر شانه های بخشنده خودش حمل کرده و به این جا رسونده ، و انصافا در مقابلش وظیفه داریم که حامی و پشتیبان کلیت طبیعت و موجودات زنده طبیعت باشیم، ما انسانها هرگز از بقیه موجودات زنده طبیعت ( درختان ، پرندگان ، حیوانات و ….. ) جدا نیستیم