بیگ بنگ: کتاب «مرگ با سیاهچاله و دیگر معماهای کیهانی» مشتمل بر 6 بخش و 40 فصل شامل مقالات پرخواننده ای است که دکتر نیل دگراس تایسون هر ماه در مجله تاریخ طبیعی منتشر کرده است.

ecbdfffbfdeaنام اصلی: Death by black hole: and other cosmic quandaries
مرگ با سیاهچاله و دیگر معماهای کیهانی
نوشته: نیل دگراس تایسون
ترجمه: محمد نوده فراهانی
ناشر: آموزشی تالیفی ارشدان
موضوع: نجوم، کیهان شناسی
سال انتشار: 1398
تعداد صفحه:444

نیل دگراس تایسون در پیش گفتار کتاب نوشته: من جهان را مانند مجموعه ای از شی‌ها، نظریه‌ها و پدیده‌ها نمی بینیم، بلکه آن را صحنه ای پهناور از نمایش کیهانی تصور می کنم که بازیگران آن با ریسمان های پیچیده ای از جنس داستان و طرح پیش می رود. پس طبیعی است هنگام نوشتن دربارۀ کیهان، خواننده را به پشت صحنۀ این نمایش کیهانی دعوت کنم؛ تا خود از نزدیک شاهد طراحی مجموعه و نوشتن متن نمایشنامه باشد و داستان را تا انتها دنبال کند. هدف من همواره این بوده است که خواننده را با جهان هستی آشنا کنم که البته این کار دشوارتر از انتقال ساده حقایق است، بارها پیش می آید که در مسیر شناخت جهان هستی هرگاه گیتی بخواهد مثل صورتک‌های غمگین و شاد نمایشنامه‌ها لبخند بر لبانمان نقش خواهد بست یا اشک در چشمانمان جاری خواهد شد و لحظه‌هایی هم فرا می رسند که باز هرگاه گیتی بخواهد سرگشته و حیران خواهیم شد. بنابراین تصور می کنم کتاب «مرگ با سیاهچاله» همچون پنجره ای پیش روی خواننده است که به حرکت، روشنگری و وحشت ما در جهان هستی گشوده می شود.

eeeffcabccdهر فصل از این کتاب اولین بصورت مجموعه مقالاتی تحت عنوان جهان هستی در مجله تاریخ طبیعی چاپ شد و انتشار آنها از سال 1995 تا سال 2005 مدت 11 سال ادامه یافت. کتاب مرگ با سیاهچاله به نوعی بهترین‌های جهان هستی است و شامل مجموعه مقالات پر خواننده ای می شود که در طول این سالها نوشته‌ام و برای حفظ انسجام مطالب و براورده شدن نیازهای علمی روز آنها را بطور جزئی ویرایش کردم. این مجموعه را به شما خواننده محترم تقدیم می کنم و امیدوارم از خواندن آن لذت ببرید.

فهرست کوتاه مطالب کتاب

1- طبیعت دانش

2-دانش ِ طبیعت

3- روش‌ها و مقاصد طبیعت

4- معنای حیات

5- آنگاه که جهان هستی بدخواه می شود

6- علم و فرهنگ

7- گفتار پایانی

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. در جواب دوست عزیزمان که فرموده بودند ریاضیات محض رو به اندازه ی فلسفه تقلیل داده اند باید عرض کنم که احتمالا شما شناخت ناقصی از فلسفه دارید و درصدد هستید تا از غیبت نا عادلانه فلسفه در جامعه تعبیر سوء کنید! دوست عزیز بدون فلسفه تمامی علوم نهایتا ابژه های مجردی هستند که تعبیر و تفسیری ندارند و این فلسفه هست که در واقع پیوند بینشون رو میتونه تفهیم کنه، توصیه می کنم لااقل در حوزه فلسفه علم مطالعه داشته باشید.

  2. متون ریاضی یا آنقدر پیچیده و تخصصیست که فقط برای تعداد انگشت شماری قابل درک هست یا اینکه اینقد سطحی و مبتذل نگاشته میشن که هیچ گشایشی در سطح و شعور یک ذهن کنجکاو ایجاد نخواهند کرد.آیا شق سومی نیست؟! آیا وقت ان نرسیده که این حلقه گمشده و مسیر درست ریاضی پروری توسعه پیدا بکنه.آیا در آغاز هزاره سوم ما همچنان به انتشار گسترده دانش میپردازیم بدون اینکه ذهنهای ریاضی رو توسعه داده باشیم؟! آیا ریاضیات این زیبایی ناب به جایگاه خود بازخواهد گشت؟ آیا موجودات احتمالی هوشمند دیگر به ریاضیات اینقدر بها میدهند که ما انسانهای هزاره سوم میدهیم؟؟!!

  3. بادرود.
    در جهان امروز شوربختانه بهای زیادی به ریاضیات نمیدهند.البته منظورم ریاضیات به عنوان یک ابزار برای درک طبیعت و تکنولوژی نیست.بلکه ریاضیات برای خودش.حتی ریاضیات محض رو به فلسفه فروکاسته اند.این ظلمی که نسبت به ریاضیات(محض)میشه برای دانش مدرن خجالت اوره! البته این نوع دید فقط محدود به سایت شما هم نیست که مثلا بگیم در محیطهای آکادمیک ایران برای ریاضیات محض تره خرد نمیکنند نه این مساله مربوط به کل جهانه.جایگاه ریاضیات محض در دوران معاصر که دوران ابزارگراییست واقعا قابل درک نیست.جایگاه ریاضیات محض به عنوان نابترین دستاورد مغز انسان در درخت دانش امروزی تحقیر کننده است..یک نگاه به سایت شما و سایتهای انگلیسی زبان مروج دانش و علم نشان میدهد که چقدر زیاد(!)به ریاضیات پرداخته شده.واقعا متاسفم..