بیگ بنگ: یک تیم از محققان دریافتند که تغییر شرایط زیست‌محیطی، بر جنگل‌های سراسر کره زمین تأثیر می‌گذارد و منجر به افزایش از بین رفتن درختان و عدم اطمینان در مورد توانایی جنگل‌ها برای ترمیم می‌شود.

Pine Trees Tuolumne Valley of Yosemite National Parkبه گزارش بیگ بنگ، افزایش دی اکسید کربن جوّی، دما، خشکسالی و وقایع حادی مانند آتش‌سوزی؛ باعث شده که مرگ درختان بیشتر و مکررتر شود و رقابت شدیدی برای منابع در بین نهال‌ها ایجاد شود. این رقابت موجب ِ کم‌تراکم شدن، یا به اصطلاح کم‌پشت شدنِ جنگل‌ها می‌شود و نیز میزان کربنی که در تنۀ درختان، شاخه‌ها و ریشۀ درختان نگه‌ داشته می‌شود را محدود می‌کند.

“آنتونی واکر” از آزمایشگاه ملی اوک ریج آمریکا، که تجزیه و تحلیل‌ دی اکسید کربن برای این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: «فقط در پاسخ‌های دی اکسید کربن، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. ما در حال بررسی بسیاری از تبادلات و بازخوردها هستیم. به عنوان مثال، افزایش دی اکسید کربن می‌تواند باعث رشد درختان شود و در عین حال خطر ِ مرگ درختان ناشی از رشد سریع‌، نیز بسیار حائز اهمیت و در حال افزایش است.»

این مطالعه نشان می‌دهد که تغییرات گسترده در پوشش گیاهیِ جنگلی، احتمالاً در آینده سرعت بیشتری خواهد یافت و خطرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.