بیگ بنگ: آژانس فضایی اروپا با استفاده از داده های دوربین مدارگرد «مارس اکسپرس» کلیپی از دهانه برخوردی «کارالیوف» واقع در نیمکره شمالی مریخ منتشر کرد.

Mars Korolev Craterبه گزارش بیگ بنگ، در این ویدئوی جذاب دهانه برخوردی کارالیوف‌(Korolev) را مشاهده می‌کنید که ۸۲ کیلومتر طول دارد و در محدوده‌ی شمالی مریخ قرار دارد. این دهانه نه با برف بلکه با یخ پوشیده شده که عمقی حدود ۱.۸ کیلومتر دارد و یک مخزن بزرگ یخ غیرقطبی در مریخ است.


یخ آب به طور دائمی در داخل دهانه پایدار است، زیرا عمیق‌ترین قسمت دهانه بعنوان یک دام طبیعی عمل می‌کند. هوای بالای یخ خنک می‌شود و بنابراین در مقایسه با هوای اطراف سنگین‌تر است: از آنجا که جریان هوای گرم در این ناحیه ضعیف است‌، دهانه‌ی یخ آب به طور موثر از گرم شدن و تصعید محافظت می‌شود.

Korolev Crater x
نام این دهانه را به افتخار “سرگئی پاولوویچ کارالیوف” رئیس و مهندس ارشد پروژه‌های فضایی شوروی، کارالیوف نام‌گذاری کرده‌اند. این ویدئو از کنار هم قرار گرفتن تصاویر واقعی گرفته شده از سطح سیاره سرخ توسط دوربین رزولوشن بالا و مخصوص مدارگرد «مارس اکسپرس»(Mars Express) متعلق به آژانس فضایی اروپا ساخته شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: ESA , scitechdaily.com

‌‌‌
Copyright: ESA/DLR/FU Berlin, CC BY-SA 3.0 IGO

Music: Björn Schreiner

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. به نظرم حیات در مریخ خیلی زود تر از زمین شروع و پایان یافته شرایط الان مریخ و زهره یکی از سرنوشتهای اینده زمینه

  2. من که فکر می کنم همین دهانه ی رخوردی منشا پایان حیات در مریخ بوده است