بیگ بنگ: امارات با فرستادن کاوشگری فضایی به سوی مریخ نام خود را بعنوان نخستین مجری یک ماموریت بین‌سیاره‌ای در میان کشورهای عربی به ثبت رساند.

APبه گزارش بیگ بنگ، کاوشگر امید بعنوان نخستین فضاپیمای امارات بامداد دوشنبه سوار بر موشک H-IIA از مرکز فضایی تانه‌گاشیما ژاپن به مقصد مریخ پرتاب شد. این کاوشگر به شش، مدارگرد دیگر آمریکا، اروپا و هند به دور مریخ خواهد پیوست و قرار نیست روی سطح آن فرود بیاید. این فضاپیما که در اوایل سال ۲۰۲۱ به مریخ می‌رسد با چرخیدن به دور سیارهٔ سرخ، جو مریخ را با زیر نظر گرفتن برهمکنش آن با بادهای خورشیدی و مسیریابی از دست رفت جو سیاره مریخ، مورد مطالعه قرار خواهد داد.

هدف امید این است که نموداری از نقشهٔ جهانی اقلیم سیاره سرخ در طول یک سال مریخی رسم کند. این اولین تصویر از مریخ در نوع خود خواهد بود. به دلیل وجود مداری بزرگ و بیضی‌شکل، این کاوشگر به‌ احتمال‌قوی خواهد توانست بیشتر سیاره را در هر چرخش ۵۵ ساعته خود به دور آن پوشش بدهد.

photoاهداف علمی اصلی این ماموریت عبارتند از: جستجوی ارتباط بین آب و هوای فعلی مریخ و آب و هوای باستانی مریخ، مطالعۀ مکانیزم‌های هدر رفتن جو مریخ به فضا با ردیابی رفتار و فرار هیدروژن و اکسیژن، بررسی چگونگی اتصال سطوح تحتانی و بالایی فضای مریخ به هم و تهیۀ تصویری جهانی از تغییر جو مریخ در طول روز و طول سال.

فضاپیما و سیستم‌های فرعی

مأموریت مریخ امارات دارای وزن کل، از جمله سوخت، 1500 کیلوگرم است. این ماهواره یک منشور شش ضلعی است، به عرض 2.37 متر و به طول 2.90 متر که از پنل‌های آلومینیومی لانه زنبوری با ورقه‌های کامپوزیت ساخته شده است، همچنین این کاوشگر سه بال پنل خورشیدی دارد. پنل‌های خورشیدی 600 مگابایت انرژی را برای مدارگرد تأمین می‌کنند و باتری‌ها را برای مانورهای فضاپیما شارژ می‌کنند. مقدار مورد نیاز فضاپیما 477 وات است.

na hope probeارتباطات باند X از طریق یک آنتن بشقابی جهت‌دار به قطر 1.5 متر که در قسمت بالای فضاپیما نصب شده انجام می‌شوند. این آنتن سرعت ارتباطی 1.6 مگابایت بر ثانیه را در نزدیکترین فاصله‌ با زمین و 250 کیلوبایت ثانیه در دورترین نقطه خود با زمین فراهم می‌کند. همین‌طور این کاوشگر سه آنتن کم‌بهره دارد.

این فضاپیما حامل سه ابزار علمی است. یک تصویربردار، و دو طیف‌سنج. طیف سنج ابزاری است که برای اندازه‌گیری خصوصیات نور بر پایهٔ تجزیه طیف الکترومغناطیسی کاربرد دارد. یکی از طیف‌سنج‌های امید روی نور فرابنفش کار می‌کند و دیگری روی فروسرخ. به این ترتیب این سه ابزار به امید این قابلیت را می‌دهند که جو نازک و غنی از دی‌اکسیدکربن مریخ را مورد مطالعه قرار دهد تا هوای سیاره سرخ را بهتر درک کند.

Hope Probe First Arab Space Exploration Missionپروفایل ماموریت

پس از یک سفر 200 روزه به مقصد مریخ، ماهواره امید وارد یک مدار بیضوی می‌شود و هر ۵۵ ساعت یک بار یک دور در اطراف استوای سیاره مریخ می‌چرخد که ارتفاع پرواز کاوشگر تا سطح مریخ حدود ۲۰ هزار تا ۴۳ هزار کیلومتر خواهد بود.  دو سال فعالیت علمی پیش‌بینی شده که از ماه می سال 2021 آغاز می‌شود و امکان تمدید دو ساله برای عملیات علمی بیشتر تا سال 2025 نیز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب سایت مأموریت مریخ امارات مراجعه کنید.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.