بیگ بنگ: شرکت اسپیس‌ایکس موفق شد برای دومین‌بار نسخه‌ی اولیه فضاپیمای استارشیپ بنام SN6 را به پرواز در آورد، این شرکت با این آزمون، گام خود را در مسیر ساخت فضاپیمایی به سوی مریخ و ماه استوارتر کرد.

SPACEXCut xبه گزارش بیگ بنگ، این آزمایش که با نام Starship SN6 در تأسیسات اسپیس‌ایکس واقع در بوکا چیکا که در نزدیکی تگزاس جنوبی قرار دارد، انجام شد و طی آن نمونه‌ی آزمایشی فضاپیمای استارشیپ توانست ۱۵۰ متر از زمین فاصله بگیرد و با موفقیت فرود بیاید. با این ‌آزمون موفق می‌توان انتظار داشت فضاپیمای غول‌پیکر استارشیپ بتواند بزودی انسان‌ها را به ماه و مریخ برساند. البته بخش‌هایی از نسخه نهایی استارشیپ روی بدنه این تست اولیه تعبیه نشده و تنها پرواز در ارتفاع کم تا ارتفاع ۱۵۰ متری، به منظور بررسی هماهنگی عملکرد میان سیستم‌های مختلف این فضاپیما انجام شده است. پیش از این هم نمونه‌ی SN5 با موفقیت آزمایش شده بود.
‌‌‌
استارشیپ مرحله‌ی فوقانی سامانه‌ی پرتابی کاملا چندبارمصرف و دو مرحله‌ای محسوب می‌شود که اسپیس‌ ایکس از مدت‌ها پیش در حال ساخت آن است. هدف اسپیس ایکس این است که با راکت «سوپر هوی» استارشیپ را به مدار برساند تا این فضاپیما از آنجا بتواند محموله یا مسافر را به دیگر مقاصد فضایی از جمله ماه یا مریخ حمل کند.

SN6 از موتور قدرتمند رپتور بهره می‌برد که نسل آیندۀ موتورهای اسپیس‌ایکس به شمار می‌رود. طبق اعلام ایلان ماسک، موشک نهایی استارشیپ ۶ موتور رپتور خواهد داشت که بر روی این موشک ۵۰ متری نصب می‌شود.“استارشیپ” نیز مانند موشک‌های “فالکون ۹” و “فالکون هوی”، باید صدها یا حتی هزاران آزمایش پیش از پرواز را با موفقیت پشت سر بگذارد تا از سلامت موتورهای آن پس از احتراق اطمینان حاصل شود و هنگامی که موتورهای “رپتور” یا “مرلین” سالم به نظر برسند، موشک دستور آزاد شدن از گیره‌ها را می‌گیرد و از زمین بلند می‌شود.

در نهایت قرار است استارشیپ با کمک موشک غول‌پیکر سوپرهوی که ۳۱ موتور رپتور دارد برای پرتاب به سوی ماه و مریخ آماده شود. هر دو موشک استارشیپ و سوپرهوی مانند دیگر موشک‌های اسپیس‌ایکس، قابل استفاده‌ی مجدد است تا بتواند هزینه‌های پرواز را به طور بالقوه کاهش دهد و مأموریت‌های سرنشین‌دار به ماه، مریخ و دیگر مقاصد را از نظر اقتصادی ممکن کند. فضاپیمایی که در هر بار پرتاب، قادر است بیش از ۱۵۰ تن محموله و ۱۰۰ نفر را به فضا بفرستد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: space.com , nasaspaceflight.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.