بیگ بنگ: شکارچی یک صورت فلکی آشنا است. موقعیت‌های ظاهری ستارگان آن در دو بُعد در واقع الگوی شناخته شده‌ای را در آسمان شب سیارۀ زمین ایجاد می‌کند.

OrionDdavisonاگرچه ممکن است شکارچی در این نما کاملاً آشنا به نظر نرسد، اما این تصویر موقعیت نسبی ستارگان ِ درخشان آن را نشان می‌دهد. این فواصل از داده‌های اختلاف منظر کاتالوگ ماهواره‌ هیپارکوس بدست آمده است. دورترین ستاره در این تصویر “اپسیلون شکارچی” (نیام-Alnilam) است. نیام ستارۀ میانی بر روی خطِ طرح‌ریزی شده شامل سه ستاره است که کمربند شکارچی را هنگام مشاهده از سیاره زمین تشکیل می‌دهد. این ستاره حدود ۲۰۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد، یعنی تقریباً ۳ برابر دورتر از دو ستارۀ کناریش در کمربند، یعنی ستارگان زتا شکارچی(نطاق-Alnitak) و دلتا شکارچی(منطقه-Mintaka).

اگرچه ظاهراً ستاره‌های “پای شکارچی”(Rigel) و “ابط الجوزا”( Betelgeuse) در آسمان سیاره زمین درخشش بیشتری دارند، اما این باعث می‌شود هرچه نیام دورتر باشد (در قدر مطلق) به درخشان‌ترین ستارۀ آشنا در صورت فلکی شکارچی تبدیل شود. در فهرست هیپارکوس، خطاهای اختلاف منظر اندازه‌گیری شده برای ستارگان شکارچی می‌توانند، خطای فاصله‌ای در حدود ۱۰۰ سال نوری یا در همین حدود داشته باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.