بیگ بنگ: علی‌رغم اینکه نظریه آلبرت اینشتین به موفقیت رسیده، اما کماکان از دید ریاضی ساز ناسازگاری با مکانیک کوانتومی می‌زند. آزمایش نسبیت عام از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نظریه نهایی کیهان باید پذیرای گرانش و مکانیک کوانتومی باشد.

image e M Shadow Testبه گزارش بیگ بنگ، پروفسور “دیمیتریوس سالتیس” اخترفیزیکدان در رصدخانه استوارد و گروه اخترشناسی دانشگاه آریزونا گفت: «ما انتظار داریم نظریه کامل گرانش با نسبیت عام فرق داشته باشد، اما روش‌های زیادی برای تغییر یا اصلاح آن وجود دارد. ما دریافتیم که وقتی بحث از سیاهچاله باشد، نظریه درست هر چه که باشد، نمی‌تواند تفاوت فاحشی با نسبیت عام داشته باشد.»

دکتر “کیچی آسادا”، محقق در موسسه اخترشناسی و اخترفیزیک آکادمیا سینیکا بیان کرد: «ما روش نوینی برای آزمایش نسبیت عام با استفاده از سیاهچاله‌های کلان جرم به کار برده‌ایم. ما برای انجام این آزمایش از نخستین عکس تهیه شده از سیاهچاله کلان جرم استفاده کردیم. نتایج اولیه نشان می‌دهد که اندازۀ سایه سیاهچاله‌ با اندازه پیش‌بینی شده توسط نسبیت عام همخوانی دارد.»

دکتر «پیِر کریستین» از رصدخانه استوارد و گروه اخترشناسی دانشگاه آریزونا اظهار داشت: «در آن زمان، ما نمی‌توانستیم این سوال مخالف را مطرح کنیم: نظریه گرانش چقدر می‌تواند با نسبیت عام فرق داشته باشد و کماکان با اندازه سایه مطابقت داشته باشد؟ مانده بودیم با این مشاهدات چکار کنیم تا به چند راه‌حل آلترناتیو برسیم. آزمایش‌های گرانش در انواع گوناگونی از شرایط کیهانی به انجام رسیده است. در طی خورشیدگرفتگی سال 1919، نخستین شواهد از نسبیت عام بر اساس جابجایی نور ستاره مشاهده گردید؛ این نور که در امتداد انحنای فضا-زمان حرکت می‌کرد، توسط گرانش خورشید ایجاد شده بود.»

black hole xray radio labelمحققان اخیراً آزمایش‌هایی را برای بررسی گرانش در خارج از منظومه‌شمسی و در مقیاس کیهان‌شناسی انجام دادند. از جمله آنها می‌توان به کشف امواج گرانشی در رصدخانه لایگو اشاره کرد. پروفسور «فریال اوزل» از رصدخانه استوارد و گروه اخترشناسی دانشگاه آریزونا گفت: «ما با استفاده از معیارسنجشی که درست کرده‌ بودیم، نشان دادیم که اندازۀ سایه سیاهچاله در مسیه 87 عرصه را برای اِعمال تغییرات در نظریه نسبیت عام اینشتین تنگ می‌کند.»

دکتر «مایکل کرامر» مدیر موسسه اخترشناسی رادیویی ماکس پلانک گفت: «در این آزمایش جدید و دشوار سایه سیاهچاله، بسیاری قادر به اصلاح یا تغییر نسبیت عام نیستند. تصاویر سیاهچاله زاویه کاملاً جدیدی برای آزمایش نظریه نسبیت عام اینشتین ارائه کرده است. به همراه مشاهده امواج گرانشی، این اقدام بعنوان آغاز عصری جدید در اخترفیزیک سیاهچاله قلمداد می‌شود. و این تنها ابتدای راه است. ما پیشتر نشان دادیم که امکان آزمایش نظریه گرانش با استفاده از تصویر سیاهچاله وجود دارد. اگر از سیاهچاله واقع در مرکز کهکشان راه شیری عکس بگیریم و موفق به انجام مشاهدات بیشتری شویم، این آزمایش قوی‌تر نیز خواهد شد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در journal Physical Review Letters منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.