بیگ بنگ: امسال در روز تولدتان، ماه در چه فازی خواهد بود؟ پیش‌بینی آن دشوار است، زیرا ظاهر ماه هر شب تغییر می‌کند. هنگامی که ماه به دور زمین می‌چرخد، نیمۀ ماه که توسط خورشید روشن می‌شود ابتدا به شدت قابل رویت می‌شود، سپس به میزان کمتری قابل مشاهده خواهد بود.

این ویدئوی برجسته شامل تصاویری است که توسط مدارگرد شناسایی قمری ناسا که به دور ماه در حال چرخش است ضبط شده است و 12 ماه قمری را که امسال (2021) ظاهر می‌شوند را نشان می‌دهد. یک ماه قمری کامل حدود 29.5 روز طول می‌کشد، دقیقاً کمتر از یک ماه. با گذشت هر ماه قمری، نور خورشید از زاویه‌های مختلف از روی ماه منعکس می‌شود و بنابراین ویژگی‌های مختلف ماه را به طور متفاوتی روشن می‌کند. در واقع طول ماه قمری بر اساس “ماه هلالی” تعریف می‌شود. طول ماه هلالی، مدت زمان بین دو لحظه ماه نو متوالی است.

البته در طی تمامی این مراحل، ماه همیشه چهرۀ یکسانی را به سمت زمین نشان می‌دهد. آنچه شب به شب کمتر مشهود است، این است که اندازۀ ظاهری ماه اندکی تغییر می‌کند و با پیشروی ماه در مدار بیضوی خود، یک لرزش (تلوتلو خوردن) جزئی به نام لیبراسیون یا نوسان رخ می‌دهد. دوره تناوب چرخش ماه به دور زمین و به دور خودش، هر 27.3 روز است و این پدیده که به نام چرخش همزمان شناخته می‌شود، دقیقا همین دلیل باعث می‌شود همیشه یک طرف ماه به سمت ِ زمین باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. چرا وقتی به سطح ماه نگاه میکنیم و چاله های ماه را مینگریم فارق از اینکه قطر چاله های ماه چه اندازه ای هستند تقریبا با چاله هایی هم ارتفاع روبرو میشویم؟
    چاله های بزرگ ماه که در اثر بر خورد جرم های آسمانی بزرگ به وجود آمده ارتفاعشان با چاله های کوچکتر و خیلی کوچکتر یکی است و حتی درون چاله ها صاف به نظر میرسد؟