بیگ بنگ: سنگ‌های فضایی هر روزه با زمین برخورد می‌کنند. هرچه این سنگ‌ها بزرگتر باشند، کمتر به زمین برخورد می‌کنند. کیلومترها غبار فضایی هر روز زمین را مورد اصابت قرار می‌دهند. قطعات بزرگتر در ابتدا بصورت شهاب سنگ‌های درخشان به نظر می‌رسند.

AsteroidStreak hstسنگ‌هایی در اندازۀ توپ بیسبال و گلوله‌های برفی به سرعت به جو ما برخورد کرده و بخار می‌شوند. سنگ‌هایی با قطر نزدیک به 100 متر خطرناک هستند و تقریباً هر 1000 سال یکبار به زمین برخورد می‌کنند. یک شی در این اندازه می‌تواند سونامی‌های عظیمی را در اقیانوس‌ها به وجود بیاورد که حتی سواحل دوردست را ویران می‌کند. برخورد یک سیارک عظیم به اندازۀ یک کیلومتر بسیار نادر است و معمولاً به فاصلۀ میلیون‌ها سال رخ می‌دهد، اما می‌تواند پیامدهای جهانی داشته باشد.

بسیاری از سیارک‌ها هنوز کشف نشده‌اند. در این عکس برجسته، چنین سیارکی – با یک رگۀ طویل آبی – به طور اتفاقی در سال 1998 توسط تلسکوپ فضایی هابل، کشف شد. برخورد یک سیارک بزرگ، به اندازۀ تأثیری که “غبار” بر آب و هوای زمین می‌گذارد، “مدار زمین” را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. چنین برخوردی احتمالاً منجر به انقراض جهانی بسیاری از گونه‌های حیات می‌شود و به احتمال زیاد انقراض مداومی که اکنون در حال وقوع است را کوتاه جلوه می‌دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. اگر یک نفر از اون بالا نگاهی بندازد بر زندگی ما زمینی ها.
    چه خواهد گفت که ما یعنی بشر زمینی هنوز نتوانستیم گرسنگان همنوع خود را سیر کنیم
    ما هنوز همدیگه را میکشیم
    چه کار داریم به فضا
    بشر با این نیت فاسدی که داره هرچه علمش بیشتر بشه فسادش بیشتر من خودم از خودم شرم دارم که همنوع بشرم
    در خاتمه یک بیت شعر از حافظ بگم شاید ما بیدار شویم و روش ترامپیسم را کنار بگذاریم
    حدیث از مطرب و می گو راز دهر کمترگو
    که کس نگشودنگشاید به حکمت این معما را
    منظور معمای خلقت