بیگ بنگ: این چشم‌انداز از کوهستان برفی در ۶ فوریه در نزدیکی ملچی-فروت، مرکز سوئیس، روی کره زمین گرفته شده است. اگرچه نور قرمز روز و درخشش آبی در اطراف خورشیدِ غروب‌دم، رنگ آسمان مریخ را تداعی می‌کند.

SwissAlpsMartianSkyالبته هر دو دنیا فقط یک خورشید دارند. از روی مریخ، فقط حدود نیمی از خورشید روشن به نظر می‌رسد و اندازۀ آن نسبت به چشم‌‌اندازی که از روی زمین دارد، فقط دو سوم دیده می‌شود. ذرات غبار ریز که از زیر سطح مریخ بلند شده‌اند در واقع در جو باریک مریخ معلق مانده‌اند. این ذرات غنی از اکسید آهن هستند که سیارۀ مریخ را به رنگ سرخ در آورده‌اند. آنها نور خورشید آبی رو جذب کرده و یک سایۀ قرمز رنگ به آسمان ِ “مریخ” اضافه می‌کنند، در حالی که انتشار رو به جلو هنوز باعث می‌شود نور در نزدیکی خورشید مریخی ِ کوچکتر و کم‌نورتر، نسبتا آبی به نظر برسد.

معمولا جو متراکم‌تر “زمین” نور آبی را قوی‌تر پراکنده می‌کند و آسمان زمین را به رنگ آبی در می‌آورد. اما در ۶ فوریه، یک ابر غول‌پیکر از غبار از عرض دریای مدیترانه از صحرای بزرگ آفریقا عبور کرد و به کوه‌های آلپ سوئیس رسید که خورشید را کم‌نورتر کرد و غروبِ کوهستان را به رنگ آسمان مریخ در آورد. روز بعد، فقط برف پوشیده از غبار قرمز، به جا مانده بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.