بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پیشرفت چشمگیری در ماه گذشته(فوریه) داشت و آزمایشات کاربردی نهایی‌اش با موفقیت انجام شد. تیم‌های آزمایش به طور موفقیت‌آمیزی توانستند دو مرحله‌ی مهم را تکمیل کنند تا تأیید شود که الکترونیک داخلی رصدخانه طبق انتظار پیش خواهد رفت و همچنین فضاپیما و چهار ابزار داخلی آن می‌توانند داده‌ها را به درستی از طریق همان شبکه‌ای که در فضا استفاده می‌کنند ارسال و دریافت شوند. این مراحل مهم، تلسکوپ جیمز وب را برای پرتاب در ماه اکتبر 2021(آبان 1400) آماده می‌کنند.

webbبه گزارش بیگ بنگ، این آزمایشات به عنوان آزمایش جامع سیستم‌ها شناخته می‌شوند که در توسط نورثروپ گرامن انجام شد و همچنین آزمایش بخش زمینی که با همکاری موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور انجام شده است. قبل از آزمایش محیط پرتاب، تکنسین‌ها یک اسکن کامل به نام آزمایش جامع سیستم‌ها را انجام دادند. این سنجش یک مبنا برای عملکرد الکتریکی کل رصدخانه و همچنین قطعات تشکیل دهندۀ تلسکوپ ایجاد کرد. وقتی آزمایش محیطی جمع‌بندی شد، تکنسین‌ها و مهندسین پیش رفتند تا یک آزمایش جامع از سیستم‌ها را انجام دهند و داده‌ها را مقایسه کردند. پس از بررسی دقیق داده‌ها، محققان تأیید کردند که رصدخانه همزمان به طور مکانیکی و الکترونیکی می‌تواند دشواری‌های پرتاب را تحمل کند.

طی 17 روز متوالی از آزمایش سیستم‌ها، تکنسین‌ها تمام قطعات الکتریکی گوناگون جیمز وب را روشن کردند و عملیات برنامه‌ریزی شده را اجرا کردند تا مطمئن شوند که هر قطعه به درستی کار می‌کند. تمام جعبه‌های الکتریکی درون تلسکوپ دارای سمت «الف» و «ب» هستند که باعث انعطاف‌پذیری بیشتر پرواز می‌شوند. در حین آزمایش، تمام فرمان‌ها به درستی داده شدند، تمام دورسنجیِ دریافت شده درست بود و تمام جعبه‌های الکتریکی و پشتیبان طبق طراحی عمل کردند.

جنیفر لاو-پرویت، سرپرست مهندسی خودرو الکتریکی نورثروپ گرامن در رصدخانه جیمز وب گفت: «بسیار حیرت‌زده‌ایم که شاهد سطح تخصص، تعهد و مشارکت تیم در حین این مرحله‌ی مهم هستیم. این قطعاً یک لحظه‌ی افتخارآمیز است، چون آمادگی الکتریکی جیمز وب را ثابت کردیم. همچنین تکمیل موفقیت‌آمیز این آزمایش به این معناست که ما آماده‌ی پرتاب و عملیات قرارگیری در مدار هستیم».

اسکن اخیر سیستم‌های تلسکوپ جیمز وب، ثابت می‌کند که این رصدخانه می‌تواند محیط پرتاب را تحمل کند. پس از تکمیل ارزیابی سیستم‌های جامع نهایی، تکنسین‌ها فوراً شروع به آماده‌سازی برای مرحله‌ی بزرگ بعدی کردند که آزمایش بخش زمینی نامیده می‌شود. این آزمایش برای شبیه‌سازی کل روند، از برنامه‌ریزی کل مشاهدات گرفته تا فرستادن داده‌های علمی به آرشیو جامع، طراحی شده است.

webb sce copy“بونی سیتون”، معاون مدیر عملیات بخش زمینی گفت: «البته با توجه به همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کار در این محیط بسیار چالش‌برانگیز است و تیم ما به خوبی کار خود را انجام داده است. این امر مثبتی است و نه فقط این آزمایش، بلکه تمامی آزمایشات را با موفقیت انجام دادیم. این موفقیت اخیر را می‌توان به ماه‌ها آماده‌سازی، کامل کردن سیستم‌ها، روندها و محصولات و تبحر تیم ما اختصاص داد».

وقتی تلسکوپ جیمز وب در فضا است، فرمان‌ها از موسسه علوم تلسکوپ فضایی به یکی از سه محل “شبکه‌ فضای دوردست” می‌رسند: گلدستون در کالیفرنیا؛ مادرید در اسپانیا و کانبرا در استرالیا. سپس سیگنال‌ها به رصدخانه‌ی مداری حدود یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر دورتر ارسال می‌شوند. بعلاوه، شبکه‌ی ردیابی و ماهواره‌ی رله‌ی داده‌ها – شبکه‌ی فضایی در نیومکزیکو، ایستگاه مالیندیِ آژانس فضایی اروپایی ناسا و مرکز عملیات فضایی اروپایی – خط ثابتی از ارتباط باز با تلسکوپ جیمز وب را حفظ خواهند کرد.

همچنین مهندسین و تکنسین‌ها روندهای ایمنی شخصی را مطابق با مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری و راهنمای مدیریت سلامت و ایمنی شغلی مربوط به کووید-19 همراه با پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، دنبال خواهند کرد. محققان اکنون مشغول آماده‌سازی برای سری بعدی مراحل مهم تکنیکی هستند که شامل تاشدن نهایی سپر خورشیدی و بررسی آینه قبل از انتقال به سایت پرتاب است. سری بعدی مراحل مهم برای جیمز وب عبارت است از یک تاشدگی نهایی سپر خورشیدی و بررسی نهایی آینه.

وقتی “تلسکوپ فضایی جیمز وب” در سال 2021 به فضا پرتاب شود، بعنوان برترین رصدخانه‌ی علوم فضایی جهان شناخته خواهد شد. این تلسکوپ می‌تواند اسرار منظومه شمسی را حل کند، ماورای جهان‌های دوردست را جستجو کرده و ساختارهای اسرارآمیز و منشاء جهان ما و جایگاه ما در کیهان را کاوش نماید. جیمز وب یک برنامه‌ی بین‌المللی به سرپرستی ناسا و شرکای آن در آژانس فضایی اروپایی و آژانس فضایی کانادایی است.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.