بیگ بنگ: کاوشگر «استقامت» ناسا صدای طبیعی بادهای مریخی و صدای ناشی از برخورد پرتوهای لیزری‌اش به سنگ‌های سطح سیاره سرخ را به زمین مخابره کرد.

کاوشگر «استقامت» روز چهارشنبه با استفاده از ابزار «سوپرکم» (ابردوربین) (SuperCam) اسکن کردن سنگ‌های سطح مریخ را آغاز کرد. ابزار «سوپرکم» در مریخ‌نورد استقامت می‌تواند با شلیک پرتوهای لیزر سنگ مورد نظر را تا 1800 درجه فارنهایت گرم و آنقدر گرم است که سنگ جامد را به پلاسما تبدیل کند. پس از این کار برای تجزیه و تحلیل بیشتر و طیف‌سنجی تصاویر آن مواد، توسط دوربین تصویربرداری می‌شود.

Mars SuperCam Laser Zapping«سوپرکم» به یک میکروفون هم مجهز است که صدای آرام وزش باد مریخی و نیز تق‌تق نه چندان آرام ایجاد شده هنگام برخورد پرتوهای لیزر با سنگ هدف را ضبط کرده است. «سوپرکم» که روی دکل سرمانند «استقامت» قرار دارد، یکی از هفت ابزار علمی است که این مریخ‌نورد در این دنیای بیگانه به کار خواهد برد. «سوپرکم» می‌تواند با تابش لیزر به سنگ‌هایی تا فاصله ۷ متری را هدف قرار دهد و ابری از سنگ تبخیر شده ایجاد کند که ترکیب مواد آن را دوربین‌ها و طیف‌سنج‌هایش تعیین خواهند کرد.

تحلیل داده‌های سوپر کم استقامت نشان می‌دهد که سنگ Máaz دارای ترکیب‌بندی بازالتی است. این یک سنگ آذرین( به عبارت دیگر آتشفشانی) است یا از دانه‌های ریز مواد آذرین سیمان شده به همدیگر در یک محیط آبدار تشکیل شده است.

Maaz Mars«سوپرکم» دارای یک دوربین، دو تابنده لیزر و چهار طیف‌سنج است که با آنالیز از راه دور سنگ‌ها به دنبال ترکیبات آلی (حیاتی) می‌گردند که می‌توانند «نشانه زیستی» زندگی میکروبی احتمالی روی سیاره مریخ را بیابند. شنیدن صداهایی به گروه هدایت‌کننده «سوپرکم» کم زیادی خواهند کرد. برای مثال، جزئیات این تق‌تق‌ها میزان سختی سنگ هدف‌ قرار گرفته را روشن خواهد کرد که فقط بر اساس ترکیب شیمیایی سنگ نمی‌توان آن را تعیین کرد. (برای مثال گچ و مرمر هم ترکیب شیمیایی مشابهی دارند).

photo«استقامت» دو میکروفون دارد که می‌توانند صداهای واقعی سطح مریخ را ضبط کنند: اعضای تیم هدایت درباره احتمال به کار انداختن همزمان میکروفون‌ها برای ضبط صدای استریو روی سیاره سرخ بحث کرده‌اند.

«استقامت» هنوز کارهای علمی‌اش روی مریخ را آغاز نکرده است. نخستین کار بزرگ این مریخ‌گرد یافتن میدان هوایی مناسب برای به پرواز در آوردن بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی همراهش به نام «نبوغ» در یک ماموریت نمایش فناوری است. «استقامت» همچنین تلاش خواهد کرد که فرستادن «نبوغ» به آسمان مریخ را ضبط کند و این کار ممکن است حتی به صورت یک نمایش پرزرق و برق چندرسانه‌ای درآید: ممکن است یک یا هر دو میکروفون صداهای پروانه «نبوغ» را در حال چرخش درون هوای رقیق مریخ ضبط کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: scitechdaily.com  , apod , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. با سلام
    من یک مهندس معدن هستم که علاقه بسیار زیادی به نجوم دارم باید خدمتتان عرض کنم که سنگ گچ سولفات کلسیم می باشد (CaSo4+H2o) اما مرمر کربنات کلسیم می باشد (CaCO3) و فورمول شیمیایی بازالت با توجه به درصد کانی های تشکیل دهنده و سایر ناخالصی ها متفاوت است اما عمدتا از سلسیوم آهن منیزیم تیتانیوم اکسیژن آلومنیوم و … می باشد
    با تشکر از سایت خوبتان