بیگ بنگ: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که قرارداد ۲.۹ میلیاردی خود را با شرکت فضایی اسپیس ایکس به دلیل دو اعتراض بر سر این قرارداد تعلیق کرد.

EWeUBUAAHYrبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، شرکت فضایی اسپیس ایکس برنده قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت راکت «استارشیپ» به عنوان یک سطح نشین قمری و حمل فضانوردان در مأموریت های «آرتمیس» به ماه شده بود. اما دیروز جمعه ناسا به شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد که اجرای قرارداد با این سازمان را برای ساخت فضاپیمای «استارشیپ» متوقف کند. اکنون اجرای این قرارداد توسط اسپیس ایکس به رأی نهایی دیوان محاسبات آمریکا(GAO) بستگی دارد.

تصمیم ناسا به این معناست که اسپیس ایکس باید هرگونه فعالیت مربوط به این قرارداد را متوقف کند و منتظر رأی دیوان محاسبات آمریکا بماند که به احتمال زیاد در ۴ آگوست اعلام می‌شود. ناسا اوایل ماه جاری میلادی، اسپیس ایکس را بر شرکت‌های «بلواوریجین» و «داینتیکس» ترجیح داد و قرارداد ساخت یک ماه‌نشین به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار را به این شرکت اعطا کرد.

اما دوشنبه هفته گذشته شرکت “بلواوریجین” نسبت به این قرارداد به دیوان محاسبات آمریکا اعتراض کرد. این شرکت ادعا می‌کند ناسا به “اسپیس ایکس” اجازه داده تا طرح پیشنهادی خود را اصلاح کند اما به بلواوریجین چنین اجازه‌‌ای داده نشده است. از سوی دیگر دیوان محاسبات آمریکا تایید کرد شرکت “داینتیکس” نیز نسبت به اعطای قرارداد به اسپیس ایکس اعتراض دارد.

PUSXkTmDcddNlp
شرکت بلواوریجین متعلق به جف بزوس است که رقیب جدی شرکت اسپیس متعلق به ایلان ماسک است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی ثبت اعتراضات در دیوان محاسبات آمریکا، ناسا به اسپیس ایکس دستور داد تا هرگونه فعالیت درباره اجرای قرارداد ساخت سیستم فرود انسان بر ماه را معلق کند تا تمام دعاوی مربوط به این موضوع حل و فصل شود.

ناسا قصد داشت تا سال ۲۰۲۴، افراد را به ماه اعزام کند اما مقامات این سازمان تصدیق کرده‌اند که این زمان‌بندی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا کنگره بودجه کافی برای سیستم فرود انسان بر ماه فراهم نکرده است. ناسا در ۲ سال گذشته خواستار دریافت بیش از چهار میلیارد دلار برای تأمین بودجه سطح نشین های قمری شد، اما فقط حدود ۱.۴۵ میلیارد دلار دریافت کرده است.

برنامه آرتمیس، یک ماموریت فضایی بین‌المللی با هدف فرستادن انسان‌ها از جمله نخستین زن به ماه است. مقصد نهایی این برنامه قطب جنوب ماه و زمان اجرای آن تا سال ۲۰۲۴ است. هدف نهایی این پروژه حضور دائم انسان‌ها روی ماه، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کره ماه و در نهایت سفر به مریخ است. ناسا رهبری این پروژه را به‌ عهده دارد، اما انتظار می‌رود همکاری بین‌المللی در رسیدن به اهداف بلندمدت پروژه مؤثر باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: theverge.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

    1. همیشه پیشرفت بشر از طزیق توسعه تکنولوژی یا در مسابقه های فضایی بوده یا از طریق مسابقه تسلیحاتی و جنگ . و همین پیشرفت تکنولوژی باعث کمتر شدن فقر و گرسنگی میشه . د

    2. اولا از بین بردن فقر وطیفه این نهادها و شرکت ها نیست دوما اگر بخوایم اینطوری فکر کنیم که اصلا نباید اینترنتی بوجود میومد چون اون زمان با اون حجم از فقر چه لزومی برای سرمایه گذاری داشت