بیگ بنگ: در این عکس حیرت‌آور، زمینِ زیبای ما به شکل یک هلال دیده می‌شود که نور خورشید به آن تابیده است. از یک چشم‌انداز ناآشنا، زمین کوچک است و شبیه تصویر تلسکوپی از یک سیارۀ دوردست، کل افقش به طور کامل در میدان دید، قرار دارد.

AS Ordcدر حال حاضر تنها انسان‌هایی که می‌توانند چنین نمایی از زمین ببینند، خدمه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند، چون نماهای نزدیکتر سیاره زمین فقط از مدار پایین زمین قابل رویت هستند. خدمۀ ایستگاه فضایی بین‌المللی که هر ۹۰ دقیقه یکبار دور زمین می‌چرخند، ابرها، اقیانوس‌ها و قاره‌ها را در زیر پاهایشان می‌بینند، همراه با کمان جزئی لبۀ سیاره زمین که در دوردست‌ها دیده می‌شود.

اما این عکس بالا که به طور دیجیتالی بازیابی شده یک چشم‌انداز بسیار دوردست از زمین را نشان می‌دهد که فقط ۲۴ انسان توانستند آن را تماشا کنند. فضانوردان ماموریت آپولو که در بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ به ماه سفر کردند، توانستند این منظرۀ شگفت‌آور را ببینند. تصویر اصلی تحت عنوان AS17-152-23420 توسط خدمه‌ی ماموریت آپولو 17 در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۷۲ گرفته شد. فعلا این آخرین عکس از زمین از این چشم‌انداز سیاره‌ای است که به دست انسان گرفته شده است.

 آپولو 17 یازدهمین سفر از مأموریت‌های آپولو و ششمین و آخرین سفر انسان به کره ماه بود که سه فضانورد بنام‌های یوجین سرنان، هاریسون اشمیت، رونالد ایوانز به این ماموریت اعزام شدند. آخرین کسانی که بر روی ماه راه رفتند یوجین (جین) سرنان و هریسون (جک) اشمیت بودند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.