بیگ بنگ: در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ فضاپیمای اُسیریس-رِکس ناسا مدار سیارک بنو را ترک کرد تا مسیر ۲.۳ میلیارد کیلومتری بازگشت به سیارۀ زمین را آغاز کند.

lauretta bennu particle jetsفضاپیمای اُسیریس-رِکس در اکتبر 2020 شصت گرم نمونه خاک سیارک بنو را جمع‌آوری کرد تا به زمین بیاورد. اگر نمونۀ برگشتی با موفقیت به زمین برسد، ترکیبات آلی که احتمالا زمین جوان را باورور کرده، عناصر و مواد معدنی نادر یا غیرمعمول و سرنخ‌هایی از تاریخ اولیه منظومه شمسی، مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت.

فضاپیمای اُسیریس-رِکس 10 می(۲۱ اردیبهشت) پیشرانه‌های خود را به مدت ۷ دقیقه روشن کرد تا از مدار سیارک «بنو» خارج شود. پیشران فضاپیما را با سرعت تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت از سیارک دور کرد. طبق برنامه این فضاپیما پس از سفری دو و نیم ساله‌ در روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ (۲ مهر ۱۴۰۲) کپسول حاوی نمونه‌ها را به زمین پرتاب می‌کند و خودش دوباره برای ملاقات با سیارکی دیگر راهی سفری جدید شود.

photo مسیر بازگشت اسیریس-رکس به زمین یک خط مستقیم نیست. این فضاپیما قبل از رسیدن به زمین دو بار پیرامون خورشید می‌گردد و ۲.۳ میلیارد کیلومتر طی خواهد کرد. اُسیریس-رِکس، نخستین مأموریت ناسا برای جمع‌آوری نمونه از یک سیارک است. فضاپیمای مذکور در سال ۲۰۱۶ میلادی به آسمان ارسال شد و در دسامبر ۲۰۱۸ به سیارک بنو رسید و تا چند روز قبل( 10 می 2021) به ماموریت خود در اطراف این سیارک ادامه داد.

سیارک بنو هم اکنون 286 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، اما یک سیارک نزدیک به زمین محسوب می‌شود. این سیارک در سال 2135 از نزدیک زمین عبور می‌کند که نزدیکتر از فاصله‌ی ماه با زمین است و حتی در سال‌های 2175 و 2195 نزدیکتر می‌شود. داده‌های جمع‌آوری شده طی این مأموریت می‌توانند بهترین راه‌ها برای منحرف کردن سیارک‌ها در نزدیکی زمین را نشان دهد.

محققان معتقدند این سنگ فضایی، بقایای 4.5 میلیارد ساله‌ای از ابتدای پیدایش منظومه شمسی و مبدأ پیدایش حیات را در خود دارد. به همین دلیل هدف اصلی این ماموریت، کسب اطلاعات دقیق تر از تاریخچه شکل‌گیری منظومه شمسی، بررسی وجود مواد ارگانیک احتمالی، و بدست آوردن مواد سازنده بلوک های اولیه حیات( DNA ، RNA) و کشف منشاء حیات بر روی زمین خواهد بود.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: OSIRIS-REx , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.