بیگ بنگ: سیاره ما با سرعت بیشتر و بیشتری در حال چرخش است. یک روز بر روی کره زمین معادل 24 ساعت یا تقریباً 86400 ثانیه است. این مدت زمانی است که طول می‌کشد تا زمین یکبار به دور محور خود بچرخد. محققان آن را یک اثر موقتی می‌دانند، زیرا زمین رفته رفته کُندتر خواهد چرخید.

ebeb eaf e bd fedbe xبه گزارش بیگ بنگ، تغییرپذیری در طول روز به دلیل عوامل مختلفی است، مثل اثرات جزر و مدی ماه و خورشید، جفت‌شدگی هسته و گوشته درون زمین و توزیع کلی جرم بر روی سیاره زمین. فعالیت لرزه‌ای، یخبندان، آب و هوا، اقیانوس‌ها و میدان مغناطیسی زمین نیز می‌توانند بر طول روز تأثیر بگذارند.

در سال 2020، دانشمندان یک کشف حیرت‌آور کردند. آنها دریافتند که سرعت چرخش زمین نه تنها کمتر نشده، بلکه بیشتر نیز شده است. زمین اکنون با بیشترین سرعت نسبت به 50 سال اخیر در حال چرخش است. در حقیقت، کوتاه‌ترین 28 روزِ تاریخ زمین همگی در سال 2020 رخ داده‌اند.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی موجب سرعت چرخش زمین شده، اما بعضی‌ها پیشنهاد دادند که می‌تواند ناشی از ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در قرن بیستم یا تجمع مقادیر زیادی از آب در آب‌انبارهای نیمکره شمالی باشد. با این حال، متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش سرعت یک اثر موقتی است و سرعت زمین در آینده دوباره کُند خواهد شد. بنابراین طول روز به طور میانگین در هر قرن به میزان 1.8 میلی ثانیه افزایش می‌یابد. این یعنی 600 میلیون سال پیش، یک روز فقط 21 ساعت بود.

اما فعلاً باید نگران این قضیه باشیم؟ اگرچه این افزایش سرعت هیچ تأثیری بر روی زندگی روزانه‌ی ما نخواهد گذاشت، اما می‌تواند پیامدهای جدی برای تکنولوژی‌هایی مثل ماهواره‌های GPS، تلفن‌های هوشمند، کامپیوترها و شبکه‌های ارتباطی به همراه داشته باشد؛ تکنولوژی‌هایی که همگی متکی به سیستم‌های زمانبندی بسیار دقیق هستند. اما چنین مشکلاتی در نهایت برطرف می‌شوند. بنابراین، ما نباید نگران باشیم – مگر اینکه کوتاه شدن روز بر روی فعالیت‌های انسان تأثیر بگذارد.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencefocus.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سپر مغناطیسی زمین به چرخشش وابسته است، اونوقت میفرمایید تاثیری بر زندگی ندارد؟!

  2. اتفاقا سرعت زمین خیلی بیشتر از این حرفهاست اما پهنه زمین هو بیشتر شده اینکه بسرعت ثانیه ها.و دقایق و ساعتها و روزها و ماه‍ا وسال بسرعت میاد و میگذره خود نشان از سرعت زمین هست اما ما حتی با تکنچلوژی که بر روی زمین و در مدار رمین و در شعاع خاصی از زمین قرار داده ایم بدرستی نمیتوان وضعیت رو روشن کرد

  3. سلام . با کم کردن وزن کره زمین ما از مدار خود خارج خواهیم شد . ممکن است جاذبه خورشید ما را بطرف خود بکشد و یا جاذبه سیارات همسایه ما را از خورشید دور کند و این اثر مستقیم بر سرعت کره ما دارد.