نمایی از “فوبوس” قمر مریخ

بیگ بنگ: دهانه استیکنی، بزرگترین دهانه بر روی فوبوس، قمر مریخ میباشد، این دهانه نام خود را از کلوئی آنجلین استینکی هال، ریاضیدان و همسر اخترشناس آساف هال، گرفته است.

“آساف هال” هر دو قمر سیارۀ سرخ را در سال ۱۸۷۷ کشف کرد. دهانۀ استینکی که بیش از ۹ کیلومتر وسعت دارد تقریبأ نیمی از قطر خود فوبوس است و به حدی بزرگ است که برخوردی بزرگ، تقریبأ این قمر کوچک را خرد کرده است. این عکس خیره‌کننده از استینکی و پیرامون آن که از لحاظ رنگی دستکاری شده، توسط دوربین HiRISE متعلق به مدارگرد شناسایی مریخ از فاصلۀ شش هزار کیلومتری فوبوس در مارس ۲۰۰۸ گرفته شده است. اگرچه گرانش سطح فوبوسِ سیارک مانند کمتر از ۱٫۱۰۰۰ ام گرانش زمین است، اما رگه‌های سطحش نشان می دهند که مواد سست با گذشت زمان درون دیواره‌های دهانه سر خورده‌اند. مناطقی به رنگ آبی در نزدیکی لبۀ دهانه یک سطح نسبتأ بزرگ را نشان می دهند. منشأ شیارهای عجیب روی سطح این قمر اسرارآمیز است، اما می تواند به برخوردی که دهانه را تشکیل داده مربوط باشد.