بیگ بنگ: این پانورامای زیبا آسمان شفاف بر فراز کوه دماوند را به تصویر کشیده که سایۀ سیاره زمین را در بالای آن نشان می دهد. این منظرۀ گرگ و میش و وسوسه انگیز از هشت فریم تشکیل شده که هر کدام از فاصله ی 4000 متری بالای سطح دریا در غروبِ 6 آوریل 2017 گرفته شده اند.

در بالای سایۀ خاکستری و تیره زمین یک کمانِ محو، متمایل به صورتی و شفاف مشاهده می شود. نور قرمز رنگِ خورشید در این کوه که به کمربند ناهید (ونوس) نیز معروف است با آسمان آبیِ شرق ادغام شده است. قلۀ کوه دوردستِ دماوند در مرکز خط افق ناهموار در میان رشته کوه های البرز جای گرفته است. دماوند که یک خصیصۀ جالب در اسطوره شناسی و ادبیات فارسی است در واقع یک آتشفشان چینه ای -آتشفشانِ ساخته شده از لایه های متناوب گدازه و خاکستر- است که ارتفاعش به 5610 متر بالای سطح دریا می رسد، یعنی بلندترین قله در ایران و خاورمیانه.

عکس از: مجید قهرودی

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. از عکس زیبائی که انتشار داده اید سپاسگزارم، خواهشمندم کمی برایم توضیح دهید:
    1- اگر در عکس آسمان شرق نمایان است با توجه به سرخی آسمان نشان شفق یا طلوع خورشید است لذا باید اگر سایه ای تشکیل می شود در غرب تشکیل گردد نه در شرق که معمولا کوهنوردان از این مناظر بهره زیادی می برند.
    2- اصولا سایه در آسمان بر روی چه چیزی تشکیل می گردد، منظور جو زمین است، نمیدانم کمی تصور هندسی زاویه دید برایم سخت است.
    موفق و همیشه برقرار باشید که ما از وجود شما فرهیختگان حظ فراوان برده ایم.

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز
      این عکس یک عکس پانوراماس یعنی زاویه عکس خیلی بیشتر از 180درجه عکس معمولی هست.بطوریکه روشنایی زیاد اطراف خورشید هم در سمت راست و هم چپ عکس دیده میشود
      موفق باشید