بیگ بنگ: نواَختر کارینا 2018 تا چه حد درخشان خواهد شد؟ این نواَختر جدید هفتۀ گذشته کشف شد. اگرچه نواخترها به طور مکرر در سراسر کیهان رخ می دهند، اما این نواختر که در کاتالوگ ستاره‌ای تحت عنوان ASASSN-18fv شناخته می شود، به حدی در آسمان‌های زمین درخشان است که با دوربین دوچشمی نیز در نیمکرۀ جنوبی به راحتی مشاهده می شود.

این نواختر که با پیکان مشخص شده در نزدیکی سحابی کارینا مشاهده شده، نواخترها معمولا در سیستم‌های دو ستاره‌ای رخ می دهد، در واقع ستارۀ اصلی که یک کوتوله سفید است، بدنبال واکنش‌های هسته‌ای، لایه‌های سطحی‌اش فروریزش می کند. بعد از اینکه این ستاره توانست به لطف گرانش خود مقداری از هیدروژن‌های همدم غولش را به شکل قرص برافزایشی جذب کند این مواد نهایتا” به سطح کوتوله سفید رسیده و لایه‌های زیرین را فشرده می کنند، این انباشت مواد تا جایی ادامه می‌یابد که به یک انفجار گرماهسته‌ای می‌انجامد. البته جزئیات بیشتر این انفجار در حال حاضر ناشناخته مانده است.

این تغییر غیرقابل پیش‌بینی است؛ طوریکه درخشش ستاره در عرض چند ساعت یا چند روز بسیار افزایش می یابد. در انفجار ستاره‌ای جدید هم اخترشناسان حرفه‌ای و هم آماتور در هفته‌های آتی نظاره‌گر این رویداد غیرعادی خواهند بودند تا ببینند نواَختر کارینا 2018 چگونه به مرور تغییر می یابد و آیا به حدی درخشان می شود که با چشم غیرمسلح نیز دیده شود یا خیر.

سایت علمی بیگ بنگ/ منابع: Nova , apod