بیگ بنگ: برای درک این موضوع، بهترین راه فاصله گرفتن از نور موجود در کهکشان و فراخوان یک صدای شبیه سازی شده از صداهایی است که در زندگی روزمره مان می شنویم. به عنوان مثال، به سراغ صدای بوق ماشین ها می رویم. حالتی را در نظر بگیرید که در حال رانندگی در ماشین خود هستید و ماشین دیگری از عقب، با شتاب در حال نزدیک شدن است. وقتی راننده این ماشین، دستش را از روی بوق بر ندارد، تا زمانی که در حال نزدیک شدن به شماست، صدای بوق نیز در حال رسیدن به ثبات بیشتری است و زیرتر می شود، اما به محض اینکه این ماشین از کنار شما عبور کرده و در حال دور شدن است، صدای آن نیز به سمت بم تر شدن می رود. به این حالت، اثر داپلر می گویند.

cosmo-redshift-1200x800به گزارش بیگ بنگ، هرچه یک منبع صدا به شما نزدیک تر می شود، طول موجهای آن کوتاهتر شده و زمانی که این منبع صدا دور می شود، صدا به سمت کمتر شدن رفته، طول امواج بیشتر می شود. جالب است بدانید نور نیز به همین شکل عمل می کند. هرچه ما به منبع نور نزدیک تر باشیم، امواج نوری فشرده تر شده و فرکانس بیشتری دارند. با دور شدن ما از این منابع، امواج در همین راستا کشیده شده و امتداد می یابند و به سمت فرکانس بالاتر می روند. نورهایی که با فرکانس های کوتاهتری هستند، انتقال به آبی(Blueshift) و نورهایی که فرکانس های بلندتری دارند، انتقال به سرخ(redshift) نام می گیرند.

پس با این حساب، تمام کهکشانهایی که با رنگ قرمز دیده می شوند، در حال دور شدن از ما هستند! اما داستان به همین جا ختم نمی شود. با توجه به این فرکانسها می توان با نگاهی به آسمان، از کهکشانهای در حال نزدیک شدن و یا دور شدن اطلاع پیدا کرد. پس از بیگ بنگ، اتفاقی که افتاد این بود که به دلیل عظمت آن، تمام جهان در حال انبساط بوده و اکثر کهکشانها در حال دور شدن از یکدیگرند. به همین دلیل است که بیشتر آسمان را نورهای قرمز پوشانده و اکثر اجرام کیهانی، به جز یک سری از آنها که در حال نزدیک شدن به ما هستند، در حال فاصله گرفتن از ما هستند.

تصویری از اثر داپلر نسبت به انتقال به سرخ و انتقال به آبی
تصویری از اثر داپلر نسبت به انتقال به سرخ و انتقال به آبی

در واقع، انتقال به سرخ کیهانی به این معناست که هرچه نور سرخ موجود در فضا بیشتر شود، ظرفیت کل فضا نیز بیشتر شده و این دو متغیر، با هم نسبت مستقیم دارند. زمانی که ما به چند کهکشان نزدیک می شویم، نورهای مرئی و ماورا بنفش آنها، به سمت طیف مادون قرمز می روند. تلسکوپ های مادون قرمزی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که در سال 2018 به بهره برداری می رسد، به ما در عمیق تر شدن در کهکشانها و دنیایی که در آن زندگی می کنیم، کمک خواهد کرد و می توانیم با استفاده از آن، به مطالعه درباره کهکشانهای جوانی بپردازیم که در حال دور شدن از ما هستند.

مترجم: ارسلان شورابی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: howstuffworks.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.