صورت فلکی تازی ها یا سگان شکاری(CVn)

1
384

بیگ بنگ: همانطور که از نام این صورت بر می آید ما با صورتی رو به رو هستیم که آن را به شکل ۲ سگ شکاری در کنار یکدیگر دیده و تجسم کرده اند. صورت فلکی تازی ها یا سگان شکاری(Canes Venatici) در سال ۱۶۷۸ توسط یوهانس هولیوس تعریف شده است که سگانی را اشاره میکند که به دنبال خرس های دب اکبر و اصغر هستند. زمان رسیدن به نصف النهار ۳۰ اردیبهشت و مساحت آن ۴۶۵ درجه مربع می باشد.

UMa-Arc-1024x702ستاره ها

آلفا تازی ها درخشنده ترین ستاره این صورت فلکی به نام Cor Caroli (قلب چارلز) نامگذاری شده که احترامی است به شاه انگلستان، چارلز دوم. این یک ستاره دوتایی و ترکیبی از ستارگان نوع A0 V و F0 V با قدر ۲٫۹ و ۵٫۵ می باشد. فاصله این ستاره جفتی تا زمین معادل ۱۳۰ سال نوری است.

chiens-de-chasseاجرام عمقی آسمان

M3 یکی از مجلل ترین خوشه هایستاره ای آسمان با قطر حدود ۱۰ دقیقه ی قوسی است که با ستارگان قدر ششم، مات به نظر می رسد. با یک تلسکوپ ۶ اینچی می‌توان صدها ستاره ی مجزا از هم را تشخیص داد. کهکشان گردابی(ویرل پول یا M51) در گوشه ی شمال شرقی این صورت فلکی (نه چندان دور نسبت به دسته ی آبگردان دب اکبر) در تلسکوپ های کوچک ، با قطر ۱۰ دقیقه قوسی و قدر هشتم به صورت لکه ای مات قابل مشاهده است. کهکشان همدم آن یعنی NGC5195 را می‌توان با قدر ۱۱ تشخیص داد.

منابع:

کتاب صورتهای فلکی – دکتر گری مکلر – دکتر مارک چارترند مترجم مهندس احمد دالکی

کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

مطالعه بیشتر در: Canes Venatici