بیگ بنگ: دانشمندان ناسا در ژوئن 2016 انبار محمولۀ متعلق به این سازمان را در فضا به آتش کشیدند. صبر کنید! نترسید؛ ناسا در این پروژه کاری با فضانوردان خود ندارد. آتش زدن این انبار جزئی از آزمایشی بود که به منظور مشاهده چگونگی آتش­ گرفتن شیئی در فضا و خاموش ­کردن این آتش انجام شد.

به گزارش بیگ بنگ، آتش در فضا با آتش در زمین تفاوت دارد. در جاذبه کم، شعله­ های آتش رفتار مشابه رفتار زمینی خود نشان نمی­ دهند. این شعله­ ها به شکل حباب ­های کروی شکل در آمده و بدون انتقال گرما نیز، شکل متفاوتی از خود نشان می­ دهند. به جای سوختن رو به بالا، جهت این شعله­ ها متاثر از سیستم تهویه فضاپیما می­ باشد. حتی سیستم تشخیص دود فضاپیما هم به کار نمی­ افتد. اما دانشمندان نمی ­دانند اگر اندازه آتش بیشتر از یک کف دست باشد چه اتفاقی خواهد افتاد. چه موادی در جاذبه کم آتش می­ گیرد؟ آتش با چه سرعتی پخش می ­شود؟ این آتش چقدر حرارت دارد؟

برای پاسخ به برخی از این سوال­ ها، انبار مخزن فضاپیمای سفایر 1(یک اتاقک یک متر در یک متر، مجهز به حسگر، دوربین و اندکی پارچه برای آتش­ زدن) پس از بارگذرای کپسول توسط فضانوردان، آنها این کپسول را به درون جو زمین رها کردند تا بسوزد. نتایج این آزمایش بسیار حیاتی است. زیرا اگر بر روی فضاپیمای ناسا آتش­ سوزی اتفاق بیافتد، کاری از دست فضانوردان و یا مرکز کنترل بر روی زمین برنخواهد آمد.

“گری روف” مهندس هوافضای مرکز تحقیقاتی گلن در ناسا، می­ گوید: «اگر اتفاق بدی در فضا بیافتد، شما نمی ­توانید که دست روی دست گذاشته و منتظر شوید که شخص دیگری مشکل را حل کند. اگر آتش­ سوزی اتفاق بیافتد، شما باید بتوانید آنرا تشخیص داده، مهار کرده، تمام تجهیزات را به حالت اول برگردانده و ماموریت را ادامه دهید.» فضاپیما و خدمه آن، مخصوصا در سفرهای فواصل دور، باید خودکفا باشند. تیم کنترل سفایر امیدوار است داده ­های این آزمایش و آزمایشات پیش روی سفایر 2 و 3، بتواند به ناسا در مهار موثر آتش کمک کرده و در زمینه انتخاب مواد اولیه ساخت فضاپیما به مهندسان کمک فراوان بکند.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: wired.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه