بیگ بنگ: در تاریخ 20 مهر 1396 (12 اکتبر 2017) خرده سیارک 2012 TC4 به طرز خطرناکی از نزدیکی زمین خواهد گذشت، هر چند اندازۀ این خرده سیارک و نیز نزدیکترین فاصله اش از زمین هنوز دقیقا مشخص نیست.

به گزارش بیگ بنگ، بر اساس مشاهدات در زمان گذر این خرده سیارک در مهر ماه 91 (اکتبر 2012) اخترشناسان اندازۀ آن را بین 12 تا 40 متر تخمین زده بودند. انفجار شهابسنگی بر فراز یکی از شهرهای روسیه که منجر به زخمی شدن 1500 نفر و وارد شدن خسارت به بیش از 7000 خانه شد، 20 متر عرض داشت. بنابراین فجایع برخورد این خرده سیارک با زمین می تواند بیشتر باشد.

این خرده سیارک در 12 مهرماه سال 1391 توسط ِ رصدخانه PAN-STARRS در هاوائی کشف شد، در حالی که یک هفته بعد از کشفش از فاصله ای حدود یک چهارم میانگین فاصله ماه از زمین (فاصلۀ 94800 کیلومتری زمین) از نزدیکی زمین گذشت. این خرده سیارک یک شئ کشیده شده و دراز و با سرعت چرخش بالا می باشد که در گذشته نیز بارها از نزدیکی زمین گذر کرده است. اما اکنون دانشمندان در تلاشند تا مسیر دقیق گذر این سیاره از کنار زمین و احتمال ِ برخورد آتی آن با زمین را تعیین کنند.

احتمال تجمعی برخورد این خرده سیارک با زمین 0.00055% هست، اما این حقیقت که کمترین فاصلۀ مدار این شی با زمین 0.079 فاصلۀ قمری میباشد ( یک فاصله ی قمری معادل میانگین فاصله ماه از زمین و معادل 384402 کیلومتر است)، باید به عنوان یک برخورد کنندۀ بالقوه در آینده در نظر گرفته شود.

به گفتۀ “دتلف کوشنی” رئیس بخش اجرام نزدیک زمین در آژانس فضایی اروپا، احتمال این برخورد یک در یک میلیون است. او همچنین در مورد تخمین اندازۀ این شی ِ فضائی گفت:« اندازه ی این شئ از طریق میزان روشنائی آن تخمین زده شده بود، اما از آنجایی که ما از میزان قابلیت بازتاب دهندگی این شئ بی خبریم بنابراین می تواند اندازۀ آن بزرگتر و یا کوچکتر باشد، اندازه ای بین 10 تا 40 متر. یک شئ 40 متری آهنی می تواند از اتمسفر گذشته و یک حفره برخوردی در زمین ایجاد کند؛ در حالی که به ندرت متوجه ورود یک شی سنگی 10 متری به جو می شویم.»

مقایسه اندازۀ این خرده سیارک با مجسمه آزادی

ماکوتو یوشیکاوا از آژانس فضائی ژاپن معتقد است که این خرده سیارک خطری برای زمین محسوب نمی شود: « هر چند فاصله بسیار نزدیک هست، اما این فاصله به معنی وقوع حتمی برخورد نمی باشد.» ناسا اطمینان داده است که احتمال هیچ برخوردی از جانب این شئ با سیارۀ ما وجود ندارد، اما مشاهدات بیشتری برای رفع تردیدها باید صورت پذیرد. از 23 فروردین 1394 تاکنون 1572 خرده سیارک بالقوه خطرناک کشف شده که هیچکدام در مسیر برخورد با زمین قرار ندارند، گرچه اخترشناسان همواره موارد جدیدی از آنها را کشف می کنند.

ترجمه: دکتر مصطفی رحمانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه