بیگ بنگ: دانشمندان تعریفی جدید از سیاره را ارائه داده‌اند که ممکن است پلوتو را به لیست سیارات منظومه‌ی شمسی باز گرداند. اخیرا گروهی از دانشمندان ناسا طرحی پیشنهادی برای تعریف دوباره‌ی سیاره ارائه داده‌اند. اگر این پژوهش تایید شود صدها سیاره از جمله ماه و پلوتو به لیست سیارات منظومه‌ی شمسی اضافه خواهند شد.

به گزارش بیگ بنگ، از زمان کشف پلوتو 87 سال می‌گذرد. همچون هدیه‌ای به مناسبت تولد 87 سالگی، گروهی از دانشمندان ناسا طرحی پیشنهادی برای تعریف دوباره‌ی سیاره آماده کرده‌اند. تیمی از دانشمندان به رهبری آلن استرن(رهبر ماموریت افق های نو ناسا به سوی پلوتو) پیشنهاد داده‌اند که چرخش به دور یک ستاره، برای  دسته‌بندی شدن به عنوان یک سیاره لازم نیست. بر اساس گزارشی از ساینس آلرت، دانشمندان می‌خواهند سیارات را به جای چرخش به دور یک ستاره و اجرام خارجی، بر اساس ویژگی‌های ذاتی فیزیکی تعریف کنند.

بر اساس گفته‌های این تیم تحقیقاتی، تعریف جدید سیاره به این شرح است: « یک سیاره جرمی زیرستاره‌ای است که هرگز تحت همجوشی هسته‌ای قرار نگرفته و به اندازه‌ای جرم داشته باشد که گرانش‌اش آن را فارغ از مدار گردش، به شکل کروی (بیضوی گون سه محوری) در آورد.» به زبان ساده‌تر دانشمندان سیارات را “اجرامی کروی در فضا در نظر می‌گیرند که کوچکتر از ستارگان هستند.» با این تعریف فقط پلوتو نیست که به دسته‌ی سیارات برمیگردد، بلکه صدها جرم آسمانی دیگر از جمله ماه زمین و قمرهای دیگر به لیست سیارات منظومه‌ی شمسی اضافه می‌شوند.

دانشمندان تعریف اتحادیه‌ی بین‌المللی اخترشناسی را به سه دلیل ناقص می‌دانند. انتقاد اول به تعریف اتحادیه‌ی بین‌المللی اخترشناسی، گردش به دور خورشید در تعریف سیاره است. علاوه بر آن از نظر این دانشمندان تاکید بر “جاروب منطقه ای” شرطی غیر ضروری می‌باشد و هیچ سیاره‌ای به دلیل وجود اجرام کیهانی همچون اجرام نزدیک زمین که مداوما از مدار زمین عبور می‌کنند، این شرط را به طور کامل ندارد. مهم‌ترین انتقاد تیم در مورد شرط جاروب منطقه ای است، چرا که داشتن این شرط در نواحی دورتر، نیاز به اجرام بزرگتری دارد.

دانشمندان در این گزارش نوشته‌اند:«به طور مثال حتی جرمی به اندازه‌ی زمین در کمربند کوییپر نمی‌تواند آن ناحیه را جاروب کند.»یعنی نمی تواند تمام مسیر (مدار) خود را از اجرام ریز و درشت جاروب کند. به زودی خواهیم فهمید که اتحادیه‌ی بین‌المللی اخترشناسی این تعریف را قبول می‌کند یا خیر. اگر این تعریف پذیرفته شود مشخص کردن سیارات همسایه‌ی زمین در هر زمان سخت خواهد شد.

منبع: natureworldnews.com