بیگ بنگ: مریخ نورد “کنجکاوی” که مشغول پیمایش مریخ است، تاکنون فقط آثار ناچیزی از گاز متان را در جو این سیاره کشف کرده است. در حالی که فقدان متان بطور کلی امکان وجود حیات در سیاره سرخ را از بین نمی‌برد، اما تردیدهایی را در فرضیه‌های دانشمندان به وجود خواهد آورد.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري نيو ساينتيست، داده هاي جديد مريخ نورد كنجكاوي دانشمندان علوم فضايي را متعجب كرد. اين داده ها نشان مي دهد در محيط سياره مريخ گاز متان وجود ندارد. اين در حالي است كه داده هاي قبلي كه توسط دانشمندان آمريكايي و بين المللي گزارش شده بود، از وجود متان در مريخ حكايت داشت. به گزارش ناسا وجود متان در سياره مريخ سال ها مورد توجه دانشمندان بوده است. زيرا اين گاز مي تواند نشانه بالقوه زندگي بر سطح سياره سرخ باشد. به همين دليل دانشمندان آزمايش هاي زيادي را براي جست و جوي آثار متان در مريخ انجام دادند.

10 سال پیش مشاهدات تلسکوپهای زمینی و فضاپیمایی در مدار مریخ نشان‌دهنده توده‌هایی از گاز متان در بخشهای خاصی از این سیاره بودند اما خوانشهای کنجکاوی این بررسی‌ها را بی‌ارزش کرده است. در زمین 95 درصد از متان موجود در جو توسط موجودات میکروبی تولید شده است. محققان امیدوار بودند که این نشانه مولکولی در مریخ شاید از وجود حیات در آن خبر بدهد.

مايكل ماير يكي از محققان پروژه اكتشاف مريخ در اين مورد گفت : اين يافته جديد احتمال وجود ميكروب هاي ناشي از توليد متان در سطح مريخ را كاهش مي دهد ولي بايد گفت بسياري از انواع ميكروب هاي زميني ديگر در اين سياره وجود دارد. به گفته دانشمندان، كاوشگر كنجكاوي (Curiosity) نمونه هاي اتمسفر مريخ را براي وجود متان ۶ بار از اكتبر ۲۰۱۲ تا ماه ژوئن  ۲۰۱۳ مورد تجزيه و تحليل قرار داده و براين اساس در هيچ يك از اين آزمايش ها نشاني از اين گاز يافت نشده است.

سفر انسان به سياره مريخ همواره دستمايه گمانه ‌زني ‌ها و مطالعات دانشمندان بوده ‌است. زيرا شرايط سطحي اين سياره و وجود آب در آن سبب شده تا بتوان آن را قابل زيست‌ ترين مكان پس از كره زمين در منظومه شمسي دانست.
جزييات اين يافته جديد در نشريه (Science Express) منتشر شده است.

Read More : http://www.newscientist.com/article/dn24227-mystery-deepens-as-martian-methane-eludes-curiosity.html