بیگ بنگ: اخترشناسان سیاهچاله‌ای با بیشترین سرعت رشد در جهان یافتند که هر دو روز جرمی معادل دو برابر خورشید ما را میخورد، این سیاهچاله که عصر تاریک کیهان مربوط می شود بیش از ۱۲ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. زمانیکه تخمین زده می شود این سیاهچاله جرمی معادل 20 میلیارد برابر خورشید و رشدی معادل یک درصد در هر یک میلیون سال را داشت.

به گزارش بیگ بنگ، به گفتۀ “کریستین ولف” کیهان‌شناس دانشگاه ملی استرالیا: « اگر این غول در مرکز راه شیری قرار داشت، شکل‌گیری حیات بر روی زمین را به دلیل انتشار مقادیر زیادی از پرتو ایکس، غیر ممکن می کرد.» این سیاهچاله بسیار سریع رشد می کند و هزاران برابر بیشتر از یک کهکشان می درخشد و به دلیل گازهایی که روزانه می بلعد، سبب گرما و اصطکاک میشود، اگر این غول در مرکز کهکشان راه شیری قرار داشت 10 برابر روشن‌تر از ماه کامل دیده می شد و از آن بعنوان یک نقطه فوق‌العاده درخشان که تقریبا دیدن تمام ستاره‌ها در آسمان را غیرممکن می کرد، یاد می شد.

انرژی آزاد شده از این سیاهچالۀ پرجرم که بعنوان اختروش نیز شناخته می شود بیشتر نور فرابنفش است و همچنین پرتو ایکس نیز ساطع می کند. زمانی که جهان در حال گسترش بود فضا این موج نورها را پخش کرد و آنها رنگش را عوض کردند، سیاهچاله‌هایی که سریع رشد می کنند بسیار نادر هستند و دانشمندان ماه‌ها در جست و جوی آنها بودند، تلسکوپ سازمان فضایی اروپا که حرکت‌های کوچک اجرام آسمانی را اندازه‌گیری می کند به دانشمندان برای این کار کمک کرد. تلکسوپ گایا تایید کرد که این جسم که آنها یافته‌اند نامزد یک سیاهچاله بسیار بزرگ است، همچنین کشف این سیاهچالۀ غول‌پیکر با استفاده از طیف نگار 2.3 متری تلسکوپ ANU که رنگ‌ها را در چند طیف جدا می کرد، تایید کرد.

دکتر ولف مدیر این مطالعات گفت: «ما نمی دانیم که این سیاهچاله چگونه به این بزرگی و سرعت در نخستین دوران ِ جهان رشد کرده است. این نوع سیاهچاله‌ها بسیار درخشان هستند و می توانند بعنوان یک فانوس کیهانی برای مطالعه و شکل‌گیری عناصر در نخستین دوران کیهان مورد استفاده قرار گیرند. دانشمندا می توانند سایه اشیایی که در جلوی این سیاهچاله‌ غول‌پیکر قرار دارند را مشاهده کنند. سیاهچاله‌هایی که سریع رشد می کنند کمک می کنند که تیرگی اطراف سیاهچاله‌ها که با یون‌های گازی روشد می کنند، روشن شود که جهان را شفاف‌تر می کند. ابزارهایی که روی تلسکوپ‌های بسیار بزرگ زمینی ساخته می شوند در دهه‌های می توانند بطور مستقیم نحوۀ گسترش و انبساط ِ جهان را با کمک این سیاهچاله‌ها روشن سازند.»

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ