بیگ بنگ: یکی از نمایندگان شرکت اسپیس بتازگی گفت: «اتومبیل برقی قرمز و راننده آن که در ماه فوریه با موشک فالکون هِوی سازمان اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد، اکنون از مدار مریخ هم عبور کرده است.»

starman
آدمک استارمن درون خودروی رودستر قرمز که در نمایی از کرۀ زمین دیده می شود.

به گزارش بیگ بنگ، اسپیس ایکس با انتشار عکسی در حساب توئیتری خود نوشت: «موقعیت فعلی استارمن. توقف بعدی: رستوران واقع در انتهای جهان.» این آژانس فضایی در جمله دوم خود به نویسنده بزرگی به نام «داگلاس آدامز» اشاره می کند که البته وی در قید حیات نیست. دومین رمان آقای آدامز تحت عنوان «رستوران واقع در انتهای جهان» به چاپ رسید که دومین رمانِ وی از مجموعه رمان‌های «راهنمای سفر به کهکشان» محسوب می گردد.

همانگونه که استارمن را خودروی تسلا رودستر ملاحظه می کنید، ایلان ماسک موسس و مدیرعامل اسپیس ایکس هم به مانند تعداد زیادی از مشتاقان فضا و نجوم، نسبت به کتاب آقای آدامز ابراز علاقه کرده است. نمایشگر سرگرمی خودروی استارمن به نحوی برنامه‌ریزی شده بود که عبارت «نترسید» را نشان دهد، یک ارجاع فرهنگی نیز در استارمن نهفته است چرا که نام آدمک فضایی اسپیس ایکس به اقتباس از یکی از آهنگ‌های خواننده و آهنگساز برجسته انگلیسی، «دیوید بویی»، انتخاب شده است. قبلا از سوی اسپیس ایکس اعلام شده بود که آهنگ «شگفتی فضا» از آقای بویی به هنگام حرکت رودستر در بخش‌های ژرف فضا نواخته خواهد شد. علاوه بر این، آهنگ دیگری از دیوید بویی به نام «زندگی در مریخ» به منظور موسیقی پایانی هم پخش خواهد شد.

DrCcqYUUAAmHTC
موقعیت فعلی استارمن و خودروی تسلا رودستر

دلیل انتخاب رودستر و استارمن از سوی ایلان ماسک و همکارانش این بود که آن را جالب‌تر از محموله‌های مصنوعی می دانستند که همیشه به فضا پرتاب می شده است. مسئولان این سازمان فضایی به این نتیجه رسیدند که امکان ندارد ماهواره یا هر فضاپیمای ارزشمند دیگری بعنوان ِ محمولۀ موشک انتخاب شود، زیرا خطرات طبیعی در کمین پرتاب موشک‌های جدید همواره وجود دارد. ایلان ماسک با پرتاب خودروی رودستر به فضا، اهداف تبلیغاتی سازمان خود را نیز دنبال کرد.

استارمن و خودروی وی در مدار خورشید مرکزی خواهند چرخید و در نهایت تقریبا به نزدیکی فاصلۀ زمین از خورشید خواهند رسید. مطالعات حاکی از آن است که تسلا رودستر و استارمن در سال ۲۰۹۱ به فاصله‌ چند صد هزار کیلومتری از سیاره‌ی ما خواهند رسید. همچنین برآورد شده است که تسلا احتمالا در چند ده میلیون سال آینده یا با سیارۀ ناهید یا زمین برخورد خواهد کرد. احتمال برخورد این خودروی فضایی با زمین در یک میلیون سال آینده، «۶ درصد» است. در همین مدت، احتمال اصابت آن با ناهید ۲.۵ درصد تخمین زده می شود. دومین ماموریت فالکن هوی که در نظر دارد ماهوارۀ ارتباطاتی Arabsat-6A  متعلق به عربستان سعودی را در مدار زمین‌ثابت قرار بدهد، برای پرتاب در ژانویه‌ ۲۰۱۹ (دی یا بهمن پیش‌رو) برنامه‌ریزی شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. کارهای ایلان ماسک قابل تقدیر هست اما این وسط فرستادن یک اتوموبیل که احتمالا پر از باکتری هست به فضا آیا کار درستی است؟