بیگ بنگ: ایلان ماسک بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس می‌گوید این شرکت قصد دارد اواخر سال ۲۰۱۸ دو مسافر را در قالب یک ماموریت توریستی به اطراف ماه بفرستد. در صورت نهایی‌شدن این پروژه، نخستین بار است که سفری خصوصی، به سوی ماه انجام می‌شود. در عین‌حال طی پنج دهه گذشته نخستین بار خواهد بود که سفری با حضور انسان، به مسیری چنین دور در فضا انجام می‌شود.​

اسپیس‌ایکس یک شرکت خصوصی فن آوری های اکتشاف فضایی در آمریکا است که تلاش می‌کند تحولی در صنعت فضانوردی ایجاد کند. آقای ماسک نام این دو نفر را که قرار است به فضا سفر کنند، فاش نکرده است اما گفته که آنها با مراجعه به این شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند که هزینه‌های چنین سفری را بپردازند. سفینه فضایی حامل این دو مسافر فضایی، قرار است حدود یک هفته در فضا بماند، به دور ماه بچرخد و پیش از بازگشت به زمین عمق فضا را تجربه کند.

ایلان ماسک در توئیتر خود با اشاره به ترانه مشهور «مرا به ماه پرواز ده» می‌گوید: باشه!

شرکت اسپیس‌ایکس در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرده نوشته است دو نفری که در قالب این برنامه به فضا سفر می‌کنند، مانند فضانوردان آپولو اشخاصی هستند که “با خودشان امید و رویای بشری” را به فضا می‌برند. آنها گفته‌اند برای انجام این سفر توریستی، ابتدا وضعیت سلامت این افراد بررسی شده و آزمایش‌های آمادگی بدنی انجام می‌شود. آموزش‌های اولیه برای این سفر فضایی در سال جاری آغاز خواهد شد. به گفته این شرکت گروه‌های دیگری نیز برای انجام چنین سفری درخواست داده‌اند و انتظار می‌رود پس از این پرواز،‌ تعداد افراد بیشتری به فضا فرستاده شوند.

اولین گردشگر فضایی، مولتی‌میلیاردر آمریکایی، دنیس تیتو بود که ۲۰ میلیون دلار داد و در سال ۲۰۰۱ برای هشت روز به ایستگاه فضایی در مدار زمین رفت. آخرین باری که انسان به سوی ماه رفت، در ماموریت فضایی آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ بود. یوجین سرنان، فضانورد آمریکایی، آخرین انسانی بود که بر کره ماه قدم گذاشت. پروژه‌های فضایی جمنای و آپولو در سده گذشته، در گرماگرم رقابت‌های فضایی آمریکا و شوروی عملی شدند. در ۶ پروژه‌ای که مجموعا انجام شد -از زمان نیل آرمسترانگ تا یوجین سرنان- ۱۲ نفر روی ماه گام نهاندند و آنها نخستین انسان‌هایی بودند که موفق شدند بر جرم آسمانی دیگری به‌ جز زمین، گام بگذارند.

البته فضاپیمای اسپیس‌ایکس قرار نیست بر سطح ماه فرود بیاید، در نتیجه گردشگران سال آینده فقط می‌توانند از پنجره به بیرون نگاه کرده و قدم زدن بر ماه را «تصور کنند.» فضاپیمای آنها بناست دور ماه بچرخد که البته زمانی نسبتا کافی برای تماشای قمر کره زمین است. سفر فضایی سال آینده قرار است از همان مکانی انجام شود که اسپیس‌اکس در حال ساخت‌وسازهایی برای «ناسا» است. پروژه‌هایی که قرار است جایگزین استفاده از سفینه‌های روسی شوند.

آژانس فضایی آمریکا در بیانیه ای نوشت: «ناسا برای بیش از یک دهه در صنایع خصوصی سرمایه گذاری کرده تا بذر نوآوری تجاری برای پیشبرد آینده بشر در فضا کاشته شود. ناسا درحال تغییر شیوه عملکرد خود از طریق شراکت های تجاری برای کمک به ایجاد یک اقتصاد فضایی قوی در آمریکا و باز شدن دست آژانس فضایی برای تمرکز بر توسعه راکت ها، فضاپیماها و سیستم های نسل آینده برای رفتن به ورای ماه و اکتشافات طولانی اعماق فضاست.»

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: BBC , theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. چرا ادمي بعد از اين همه سال که تواناي قدم گذاشتن به ماه را داشت يک پايگاه يا ايستگاه يا شهر بر روي ماه به وجود نياورده؟